Porada
Czy można rozwiązać stosunek pracy z pracownicą biura rachunkowego, gdy przebywa ona na zwolnieniu chorobowym
PROBLEM
Jedna z pracownic biura rachunkowego w godzinach pracy bez mojej zgody obsługiwała swoich prywatnych klientów, a przez to istotnie zaniedbała klientów mojego biura rachunkowego, w którym jest zatrudniona na umowę o pracę. Zauważyłam tę okoliczność i chciałam z nią porozmawiać następnego dnia. Nie przyszła jednak do biura, dostarczając zwolnienie lekarskie od psychiatry, aby uniemożliwić mi wypowiedzenie na koniec miesiąca, czyli de facto zyskać dodatkowy miesiąc wypowiedzenia i pieniądze za darmo. Przypuszczam, że będzie w tym okresie obsługiwała swoich prywatnych klientów, ale to jest nie do udowodnienia. Z tego co wiem, nie składa w ich imieniu żadnych deklaracji. Zdaję sobie sprawę z tego, że praktycznie jest niemożliwe, aby zakwestionować takie zwolnienie. Na początku chciałam z nią wyjaśnić sprawę, ale ponieważ zachowuje się w taki sposób, to nie mam innego wyjścia, jak potraktować ją odpowiednio do jej zachowania. Czy jest jakiś sposób, abym mogła ją zwolnić w trakcie zwolnienia lekarskiego? Czy mogę zwolnić ją dyscyplinarnie? Zakładam, że nie będzie odbierała ode mnie jakiekolwiek korespondencji.
RADA
W okresie ochrony z powodu zwolnienia chorobowego istnieje możliwość rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Szczegóły – w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Zasadą jest, że pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie urlopu pracownika, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. Przy czym za usprawiedliwioną nieobecność pracownika w pracy należy uznać absencję spowodowaną chorobą i zwolnieniem lekarskim.
Możliwość zwolnienia dyscyplinarnego pracownika podczas zwolnienia lekarskiego
Przewidziana wyżej ochrona nie znajduje zastosowania, jeżeli zachodzą przesłanki do dyscyplinarnego zwolnienia pracownika z jego winy. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Sądu Najwyższego (por. wyrok Sądu Najwyższego z 27 września 1983 r., sygn. akt I PRN 108/83), który stwierdził, że:
Zakład pracy może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika także w czasie jego urlopu, albo innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
Przesłanka do zwolnienia dyscyplinarnego pracownika w rozpatrywanej sprawie
Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w razie ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest na pewno wykonywanie pracy na rzecz pracodawcy. W rozpatrywanej sprawie pracownica w godzinach pracy nie świadczyła pracy na rzecz pracodawcy, lecz zajmowała się obsługą swoich własnych klientów i zaniedbała klientów biura. Tym samym należy sądzić, że została spełniona przesłanka do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.
Termin na złożenie oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
Pracodawca powinien zachować miesięczny termin, który liczony jest od daty uzyskania przez niego wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy. Bieg tego terminu nie ulega zawieszeniu na czas nieobecności pracownika w pracy. Oświadczenie tego typu najlepiej złożyć niezwłocznie (np. wysłać list polecony priorytetowy na adres pracownika), gdyż należy liczyć się z okolicznością, iż pracownik może nie odbierać korespondencji od pracodawcy. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego oświadczenie woli jest złożone wtedy, gdy adresat miał możliwość zapoznania się z jego treścią. Wobec tego nie ma znaczenia, że adresat faktycznie nie zapoznał się z określonym oświadczeniem woli, gdy miał taką możliwość. W wyroku Sądu Najwyższego z 5 października 2005 r. (sygn. akt I PK 37/05) stwierdza się:
Dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej zawierającej oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się przez pracownika z jego treścią, co oznacza przerzucenie na niego ciężaru dowodu braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy.
art. 41, art. 52 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 2023 poz. 1465
art. 61 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – j.t. Dz.U. z 2023 poz. 1610; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1933
Marcin Szabłowski
adwokat
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right