Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. II NSKP 36/23

      Koszty bezpośrednie dla zarządcy infrastruktury kolejowej to tylko te koszty, które można jednoznacznie powiązać z natężeniem przewozów kolejowych i wynikają z faktycznego wykorzystania infrastruktury przez zarządcę.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. II USKP 158/21

      W przypadku ustalania prawa do emerytury na preferencyjnych warunkach, okresy zatrudnienia na kolei nie mogą być przeliczane w sposób preferencyjny (1 rok jako 14 miesięcy) zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż przepis ten ma zastosowanie wyłącznie do ustalania prawa do emerytury kolejowej. Rozstrzygnięcie to potwierdza, że specjalne zasady

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 31 marca 2023 r., sygn. II CSKP 1081/22

      1. W świetle art. 4 i 9 ust. 1 Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), osoba niebędąca stroną umowy przewozu nie może być uznana za nadawcę przesyłki tylko z tej przyczyny, że została wskazana jako nadawca w liście przewozowym. 2. Nadawcą przesyłki jest strona zawierająca z przewoźnikiem umowę przewozu. 3. Prawo nadawcy do rozporządzania towarem w rozumieniu art. 12 konwencji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 marca 2023 r., sygn. II CSKP 628/22

      Infrastruktura kolejowa będąca w posiadaniu podmiotu prywatnego, by mogła być uznana za infrastrukturę prywatną na gruncie ustawy o transporcie kolejowym, powinna być wykorzystywana wyłącznie do realizacji własnych potrzeb zarządcy lub właściciela, zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 1c Ustawy o transporcie kolejowym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 marca 2023 r., sygn. II CSKP 651/22

      W kontekście międzynarodowego przewozu drogowego towarów, odpowiedzialność przewoźnika za szkody wynikające z wad pojazdu, takich jak fabryczne wady opon, nie jest absolutna. Przewoźnik może zwolnić się z odpowiedzialności, jeśli wady pojazdu są wynikiem zawinionego zachowania osoby uprawnionej lub jeśli doszło do zewnętrznego zdarzenia, którego nie można było uniknąć. Jednakże, w przypadku wady fabrycznej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. I NSKP 10/22

      Możliwość odstąpienia od wymierzania kary pieniężnej za czyny objęte zakresem normowania art. 66 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, w świetle art. 66 ust. 2a wskazanej ustawy, stanowi wyjątek od zasady. Konsekwentnie, zgodnie z dyrektywą wykładni systemowej exceptiones non sunt extendae, przyjąć należy, że wyrażenie „usunięcie skutków naruszenia” nie może być interpretowane w sposób ekstensywny

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 6 grudnia 2022 r., sygn. III UZP 7/22

      Pobieranie emerytury z art. 24 ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t. Dz.U. z 2021 poz.29) wyłącza możliwość nabycia przez byłego pracownika kolejowego prawa do deputatu węglowego w formie ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w art. 74 ustawy z dnia 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji, i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 marca 2022 r., sygn. I PSKP 68/21

      1. Interpretacja art. 68 § 1 k.p. powinna być rygorystyczna, a w żadnym razie rozszerzająca. Wyjątki nie mogą być interpretowane rozszerzająco, a w razie wątpliwości należy dać pierwszeństwo regulacji ogólnej. Połączenie powołania na stanowisko z powstaniem stosunku pracy z powołania w rozumieniu art. 68 § 1 k.p. musi wyraźnie wynikać z przepisów prawa. 2. Status prawny osób zatrudnionych na stanowisku

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 19 stycznia 2022 r., sygn. III PSKP 54/21

      Nietezowane

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 16 września 2021 r., sygn. IV CSKP 75/21

      W trybie określonym w art. 78-81 u.g.n. może dojść do aktualizacji opłaty rocznej zarówno wtedy, gdy wynika ona ze zmiany wartości nieruchomości, jak i wtedy, gdy wynika ona z ustawowej zmiany stawki procentowej opłaty rocznej, co było wywodzone z odesłania zawartego w art. 221 ust. 1 u.g.n. Per analogiam w ten sam sposób należało oceniać sytuację, w której w następstwie zmiany przeznaczenia nieruchomości

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 czerwca 2021 r., sygn. I NSKP 2/21

      Użyty w art. 33 ust. 2 u.t.k. zwrot „przy uwzględnieniu kosztów” należy rozumieć jako „po koszcie” czy też „wyłącznie po koszcie”, w żadnym zaś razie nie należy go interpretować jako „między innymi przy uwzględnieniu kosztów”.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 14 kwietnia 2021 r., sygn. V CSKP 27/21

      Brak jest podobieństwa umowy o udostępnienie infrastruktury do umów najmu, dzierżawy, leasingu, użyczenia czy innych umów im podobnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 października 2020 r., sygn. II CSK 773/18

      Za rażące niedbalstwo należy uznać taką postać braku staranności w przewidywaniu skutków działania, która narusza elementarne zasady postępowania i powinności ciążące na danym podmiocie, granicząc z umyślnością. O ile zasadą jest ocena staranności w oparciu o kryterium wskazane w art. 355 § 1 k.c., tj. ogólne wymagania przyjęte w stosunkach danego rodzaju, o tyle przewoźników będących profesjonalnymi

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 10 września 2020 r., sygn. II CSK 125/19

      Konwencja CMR nie posługuje się pojęciem poszkodowanego, lecz pojęciem osoba uprawniona. Eliminuje to konieczność wnikania w skomplikowaną treść stosunków prawnych łączących uczestników procesu transportowego, w szczególności konieczność ustalania, kto ponosi niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru w czasie przewozu. Możliwy brak tożsamości między osobą uprawnioną w rozumieniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 września 2020 r., sygn. I NSK 21/18

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 22 stycznia 2020 r., sygn. I NSK 76/18

      Celem sankcji z art. 66 ust. 2ac ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym nie jest odpłata za delikt, ale zmuszenie do wykonania prawomocnej decyzji oraz zapobieżenie niewykonywaniu ich w przyszłości. Oznacza to, że wina podmiotu nie ma znaczenia, a liczy się to, czy spełnia przesłanki.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 22 stycznia 2020 r., sygn. I NSK 75/18

      Wynik wykładni językowej użytego w przepisie art. 4 pkt 47 utk pojęcia „zdarzenie związane z ruchem pociągów i mające wpływ na jego bezpieczeństwo” przemawia za przyjęciem szerokiego kierunku interpretacyjnego i uznaniem, że zakres przedmiotowy tego pojęcia obejmuje wszystkie zdarzenia, które pozostają w związku z ruchem pociągów i zarazem mają wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 26 listopada 2019 r., sygn. IV CSK 415/18

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 16 maja 2019 r., sygn. I CSK 758/18

      Zniszczenie transportowanego towaru przez ukrywających się w naczepie (chłodni) imigrantów może być okolicznością, której w myśl art. 17 ust. 2 Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł jej zapobiec.

    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 15 lutego 2019 r., sygn. I NSK 12/18

      Zakres zastosowania art. 66 ust. 2a u.t.k. jest wąski i dotyczy tylko pewnej kategorii zachowań sankcjonowanych na podstawie art. 66 ust. 1 u.t.k. Zakres ten nie może być dowolnie poszerzany, z powołaniem się na wykładnię celowościową powyższego przepisu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. I UK 469/17

      Symbol 05-R ma wpływ na przyznanie uprawnień do karty parkingowej, ale tylko w stosunku do osób zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. II UK 386/17

      Do oceny czy pracownik wykonywał prace kierowcy w transporcie publicznym wymienione pod poz. 8 załącznika nr 2 do ustawy pomostowej decydujące znaczenie ma ustalenie, czy prace te wykonywał zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 14 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00