Wyrok SN z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. II UK 386/17
Do oceny czy pracownik wykonywał prace kierowcy w transporcie publicznym wymienione pod poz. 8 załącznika nr 2 do ustawy pomostowej decydujące znaczenie ma ustalenie, czy prace te wykonywał zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 14 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Piotr Prusinowski (przewodniczący)
SSN Jolanta Franczak (sprawozdawca)
SSN Zbigniew Korzeniowski
w sprawie z wniosku J. P. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w O. o emeryturę pomostową, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 11 grudnia 2018 r., skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 25 listopada 2016 r., sygn. akt III AUa [...],
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w [...] do ponownego rozpoznania oraz orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Sąd Okręgowy w O. wyrokiem z dnia 10 lutego 2015 r. oddalił odwołanie ubezpieczonego J. P. od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O. z dnia 17 lipca 2014 r., odmawiającej ubezpieczonemu prawa do emerytury pomostowej, ponieważ nie udowodnił on okresu 15 lat pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, a jedynie 2 lata, 4 miesiące i 14 dni takiej pracy.
Wyrok ten został uchylony przez Sąd Apelacyjny w [...] wyrokiem z dnia 4 listopada 2015 r., III AUa [...]. W ocenie Sądu Apelacyjnego, decydujące znaczenie dla uznania, czy ubezpieczony wykonywał prace kierowcy autobusu w transporcie publicznym, o której mowa pod poz. 8 wykazu prac o szczególnym charakterze, stanowiącego załącznik nr 2 (dalej jako poz. 8 załącznika nr 2) do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (obecnie jednolity tekst: Dz.U. z 2017 r., poz. 664 ze zm., dalej jako ustawa pomostowa) ma nie tylko to, czy wykonywał on pracę kierowcy autobusu w pełnym wymiarze czasu pracy, ale czy wykonywał tę pracę w ramach publicznego transportu zbiorowego zdefiniowanego w art. 4 pkt 14 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (obecnie jednolity tekst: Dz.U. z 2018 r., poz. 2016).