Wyrok SN z dnia 22 stycznia 2020 r., sygn. I NSK 76/18
Celem sankcji z art. 66 ust. 2ac ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym nie jest odpłata za delikt, ale zmuszenie do wykonania prawomocnej decyzji oraz zapobieżenie niewykonywaniu ich w przyszłości. Oznacza to, że wina podmiotu nie ma znaczenia, a liczy się to, czy spełnia przesłanki.
Gazeta Prawna nr 15/220
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Ewa Stefańska (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Marcin Łochowski
SSN Adam Redzik
w sprawie z powództwa P. S.A. w W. przeciwko Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego o nałożenie kary pieniężnej, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 22 stycznia 2020 r. skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 24 sierpnia 2017 r., sygn. akt VI ACa (...)
1. oddala skargę kasacyjną;
2. zasądza od powoda na rzecz pozwanego kwotę 540 zł (pięćset czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 17 kwietnia 2014 r. nr (...) Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, na podstawie art. 104 § 1 i 2 k.p.a. oraz art. 10 ust. 1 pkt 5, art. 13 ust. 1 pkt 8, art. 14 ust. 4, art. 66 ust. 2aa pkt 1 i art. 66 ust. 2ac ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. 2013, poz. 1594 ze zm., zwanej dalej: utk lub ustawą) - po przeprowadzeniu z urzędu postępowania w sprawie nałożenia na P. S.A. w W. kary pieniężnej za zwłokę w wykonaniu decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 19 czerwca 2013 r. nr (...), utrzymanej w mocy decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 4 października 2013 r. nr (...) - nałożył na P. S.A. w W. karę pieniężną w wysokości 1.022.425,80 zł, stanowiącą równowartość 242.000 euro, czyli 2.000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji z 19 czerwca 2013 r., utrzymanej w mocy decyzją z 4 października 2013 r., która to decyzja podlegała natychmiastowej wykonalności, poczynając od 19 września 2013 r. do 17 stycznia 2014 r., polegającej na: (i) nieprawidłowym realizowaniu obowiązku udzielania pasażerom informacji o ruchu pociągów na stacjach kolejowych W., W. i W., oraz (ii) przekazywaniu informacji głosowych niespójnych z informacjami zamieszczonymi na wyświetlaczach na stacji W. oraz W.