transport
Przez Beskidy szybciej i prościej
Rozkręca się budowa największej inwestycji kolejowej od 45 lat. Za ok. 14 mld zł powstaje skrót z Krakowa na południe Małopolski
W miejscowości Męcina k. Limanowej rozpoczęło się wczoraj drążenie tunelu o długości 3,8 km. Konsorcjum Budimex–Gülermak wystartowało tam z przebijaniem pierwszego, mniejszego korytarza o średnicy 5 m, który będzie służył do celów ewakuacyjnych. W maju wystartuje drążenie głównego, równoległego tunelu o średnicy 11 m, w którym znajdzie się tor kolejowy. Dwie sprowadzone z Chin maszyny zbudują oba tunele w ciągu 10 miesięcy. Przebijanie podziemnego przejazdu jest elementem gruntownej przebudowy 12-kilometrowego odcinka Limanowa–Klęczany. To część trasy 104 Nowy Sącz–Chabówka. Inwestycja jest warta 2,3 mld zł. Słowo „przebudowa” jest tu tylko w części trafne, bo na sporych odcinkach linia będzie prowadzić w całkiem nowym przebiegu. Chodzi o to, żeby jej „wytrasowanie” umożliwiało rozpędzanie się do 160 km/h. Na dotychczasowej, krętej linii zbudowanej pod koniec XIX w. można było osiągać najwyżej 50–60 km/h.