Dziennik Gazeta Prawna 63/2025 z 01.04.2025 [dodatek: Firma i Prawo]
Artykuł
z dnia 01.04.2025
Data publikacji: 01.04.2025
James Bond w erze streamingu – ochrona marki i walka o znaki towarowe
Przejęcie praw do produkcji nowych utworów audiowizualnych o agencie 007 przez Amazon oraz wnioski o unieważnienie znaków towarowych związanych z tym kultowym filmem i bohaterem pokazują, jak wielką mają one wartość prawną i komercyjną. Nie tylko chronią przed nieautoryzowanym użyciem nazw, logo czy charakterystycznych symboli, ale także zapewniają producentom stabilne źródło przychodów poprzez licencjonowanie.
Prawa do filmów o Bondzie były podzielone między Danjaq LLC, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) oraz innych dystrybutorów. MGM przez lata posiadało prawa dystrybucyjne do serii, jednak ich przejęcie przez Amazon Prime Video w 2022 r. otworzyło nowe możliwości, ale jednocześnie wzbudziło pytania o przyszłość franczyzy.