Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2024-11-26

Czy zamawiający publiczny może 
miarkować w ugodzie karę umowną

Karolina Parcheniak: Jednostka sektora finansów publicznych może zawrzeć ugodę w sprawie spornej należności cywilnoprawnej, jeśli dojdzie do przekonania, że skutki ugody są korzystniejsze niż prawdopodobny wynik postępowania sądowego albo arbitrażowego

Choć obowiązujące przepisy nie zabraniają zamawiającym publicznym miarkowania naliczonej kary umownej, to jednak wciąż jest niewiele takich przypadków. Dlaczego?

Karolina Parcheniak, radca prawny z praktyki infrastruktury, transportu, zamówień publicznych i PPP kancelarii Wardyński i Wspólnicy

Karolina Parcheniak, radca prawny z praktyki infrastruktury, transportu, zamówień publicznych i PPP kancelarii Wardyński i Wspólnicy

Głównie za sprawą utrwalanego przez lata poglądu, że takie działanie stanowi niedopuszczalną zmianę zamówienia publicznego. Prawdą jest, że nie w każdych okolicznościach samodzielne miarkowanie kary umownej w ramach zamówienia publicznego przez zamawiającego w ugodzie jest dopuszczalne. Dopiero analiza konkretnego stanu faktycznego pozwala ocenić, czy można skorzystać z instrumentów, którymi dysponują strony w sporze o kary umowne (lub ich wysokość), bez ryzyka, że będą one kwestionowane (np. przez organy kontrolujące).

Czym w ogóle jest miarkowanie kary umownej?

Można jej żądać, jeżeli:

  • zobowiązanie zostało w znacznej części wykonane lub
  • kara umowna jest rażąco wygórowana.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00