Artykuł
partner wydania
Nasze technologie zmieniają życie klientów banku
Szybsza obsługa, uproszczone procedury, wyższe bezpieczeństwo – za tymi oczekiwaniami klientów stoją innowacyjne rozwiązania, których pionierami są często polskie banki – mówi Jarosław Fuchs, wiceprezes Banku Pekao nadzorujący pion bankowości prywatnej i produktów inwestycyjnych
Co jest dziś najważniejszym wyznacznikiem innowacyjności banków? Gdzie najszybciej bije tu puls postępu?
Rynek finansowy jeszcze nigdy nie ścigał się na polu innowacji tak jak w ostatnich latach, kiedy nastąpiły przyspieszenie w transformacji cyfrowej i postępująca automatyzacja procesów. Teraz prawie 30 proc. z nich jest realizowanych w bankach w sposób zautomatyzowany, a rozwój algorytmów i komputerów kwantowych może ten zakres znacznie poszerzyć. Idzie za tym zmiana sposobu obsługi, która przyzwyczaja klientów do innych relacji z bankami niż jeszcze kilka lat temu. Dlatego banki muszą uważniej wsłuchiwać się w potrzeby swoich klientów i przez cały czas uzupełniać oferty o nowe narzędzia, ułatwiające korzystanie z bankowości przede wszystkim mobilnej. Klienci dość często porzucają w trakcie zakupów w sieci wirtualny koszyk, bo proces autoryzacji płatności bywa wielostopniowy, skomplikowany i uciążliwy. To istotny sygnał, wskazujący na zmianę zachowań konsumenckich, za którymi należy podążyć. Digitalizacja przyniosła wzrost liczby transakcji, co powoduje konieczność inwestycji w rozwój infrastruktury płatniczej. Dlatego otwarcie się na fin techy jest koniecznością w dzisiejszych czasach, bo oprócz innowacji banki zyskują know-how, odpowiednich ekspertów oraz przygotowaną infrastrukturę. Upraszcza to wdrożenie, przyspiesza je i optymalizuje, minimalizując przy tym koszty.