Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Dane sędziów popierających KRS stanowią informację publiczną - Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2623/21

      Dane osobowe sędziów popierających zgłoszenia kandydatów do Krajowej Rady Sądownictwa stanowią informację publiczną i mogą być udostępniane na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 238/20

      Organ wydając decyzję o zwolnieniu z listy biegłego sądowego na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie biegłych sądowych, kieruje się jedynie oceną wystąpienia w sprawie przesłanek określonych w rozporządzeniu do zastosowania, którego jest zobligowany po stwierdzeniu ich istnienia. Decyzja organu w przedmiocie zwolnienia z listy biegłych wydana na podstawie wyżej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 835/22

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2397/21

      Zmiany w przepisach ustawowych, w tym ustawie o straży granicznej, wprowadzone po wydaniu decyzji administracyjnych, nie mają wpływu na ocenę legalności tych decyzji przez sąd administracyjny, który ocenia stan prawny obowiązujący w momencie ich wydania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 898/20

      W myśl § 6 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie biegłych sądowych w przypadku, o którym mowa między innymi w § 6 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, Prezes Sądu jest obowiązany wysłuchać biegłego, chyba że jest to niemożliwe. Zarówno literalne jak i potoczne brzmienie użytego przez ustawodawcę zwrotu "jest obowiązany wysłuchać" wymaga zachowania ustnego sposobu wysłuchania strony,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 3262/21

      Zgodnie z art. 190 Konstytucji RP, wyroki Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. W związku z tym, organy administracji publicznej oraz sądy są zobowiązane do uwzględniania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. I OSK 2478/19

      Zgodnie z art. 190 ust. 1 i 3 Konstytucji RP wynika, że orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają bezpośredni i obowiązujący wpływ na akty normatywne, co oznacza, że każdy przepis uznany przez Trybunał za niekonstytucyjny traci swoją moc obowiązującą z dniem ogłoszenia orzeczenia, chyba że określono inny termin.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. I FSK 693/20

      1. Zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego (podatkowego) nie zostaje naruszona, jeżeli organ odwoławczy podejmuje decyzję w sprawie na nowo, dokonując pełnej analizy i oceny argumentów oraz dowodów. Uzupełnienie argumentacji przez organ odwoławczy nie świadczy o złamaniu tej zasady, ale wręcz przeciwnie - potwierdza jej przestrzeganie. Zasada ta nie oznacza wyłącznie kontroli orzeczenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2023 r., sygn. III FSK 1857/21

      1. Jeżeli dany obiekt spełnia kryteria bycia budynkiem, nie może zostać opodatkowany jako budowla. 2. Wyrok zakresowy Trybunału Konstytucyjnego nie eliminuje przepisu z porządku prawnego, ale zmienia jego treść normatywną, nie wpływając na literalne brzmienie. Brak szczegółowego uzasadnienia naruszenia prawa w skardze kasacyjnej może uniemożliwić zakwestionowanie stanowiska wyrażonego przez sąd pierwszej

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 19 grudnia 2022 r., sygn. III FZ 573/22

      Na wydane na podstawie art. 5a § 6 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 137) postanowienie wojewódzkiego sądu administracyjnego o odrzuceniu wniosku strony o zbadanie spełnienia przez sędziego sądu administracyjnego lub sędziego delegowanego do pełnienia obowiązków sędziego w sądzie administracyjnym wymogów niezawisłości i bezstronności (art

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. III OSK 2528/21

      Kancelaria Sejmu pozostawała w bezczynności, nie udostępniając list poparcia dla kandydatów do Krajowej Rady Sądownictwa po uprawomocnieniu się wyroku, który takie udostępnienie nakazywał. Nie stanowiło to jednak rażącego naruszenia prawa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2021 r., sygn. II GSK 335/21

      Przekształcenie czynnego stosunku sędziowskiego w stan spoczynku podlega kontroli sądu. I to nawet wówczas, gdy dokonuje tego głowa państwa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 września 2019 r., sygn. I FSK 1142/19

      Ujednolicenie praktyki orzeczniczej w jednym z rozbieżnych wariantów nie oznacza przyzwolenia dla niezgodnego z prawem działania organu, mającego miejsce przed ugruntowaniem stabilnego stanowiska (art. 7 Konstytucji RP). Z zastrzeżeniem wyjątkowych sytuacji, uzasadnionych wartościami konstytucyjnymi, nie można przyjąć, by ujednolicenie zapatrywania w zakresie wykładni operatywnej danej regulacji miało

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2019 r., sygn. II FSK 2849/17

      W świetle art. 190 ust. 4 Konstytucji RP w razie odroczenia utraty mocy obowiązującej przepisu, na podstawie którego zostały wydane prawomocne orzeczenie sądowe lub ostateczna decyzja administracyjna, dopuszczalność wznowienia postępowania administracyjnego lub sądowoadministracyjnego wystąpi dopiero po upływie terminu odroczenia, jeżeli ustawodawca wcześniej nie zmieni lub nie uchyli danego przepisu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2019 r., sygn. II FSK 104/17

      Eliminacja z systemu prawnego przepisu art. 20 ust. 3 u.p.d.o.f. w drodze ustawy, nie w drodze derogacji trybunalskiej jest w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oceniana jako brak podstaw do wznowienia postępowania. Wskazuje się bowiem, że w sytuacji odroczenia utraty mocy obowiązującej przepisu Trybunał stwierdza istnienie niekonstytucyjności, dając zarazem ustawodawcy czas na dostosowanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2019 r., sygn. II FSK 2559/18

      Wobec wyraźnego brzmienia art. 190 ust. 1 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zostały wyposażone w atrybut mocy powszechnie obowiązującej. Powszechnie obowiązująca moc orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego oznacza związanie nimi wszystkich sądów, także Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skutki wywierane przez wyroki Trybunału Konstytucyjnego, wydawane w kwestii konstytucyjności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2019 r., sygn. II FSK 2576/18

      Stwierdzona przez Trybunał Konstytucyjny niekonstytucyjność pominięcia prawodawczego oznacza, iż wyrok Trybunału powinien być uwzględniony przy ocenie prawnych podstaw wydanej decyzji. W takim wypadku mają bezpośrednie zastosowanie przepisy Konstytucji oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego, które powodują określoną zmianę stanu prawnego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 maja 2018 r., sygn. II FSK 1165/16

      Określenie konsekwencji zamieszczenia przez Trybunał Konstytucyjny tzw. klauzuli odraczającej nie daje jednoznacznej odpowiedzi co do nakazu bądź zakazu dalszego stosowania niezgodnej z Konstytucją regulacji prawnej do chwili jej derogacji.W takich sytuacjach nie ma miejsca na automatyzm, a konieczne staje się każdorazowe rozważenie szeregu czynników, w tym przyczyn odroczenia, rodzaju naruszenia,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2017 r., sygn. II FSK 1264/17

      Delegowanie nie jest równoznaczne z przeniesieniem do innego sądu, czyli zmianą (na stałe) zakresu jurysdykcji sędziego, wynikającej z aktu powołania. Oznacza ono jedynie, że przez czas określony w delegacji sędzia jest uprawniony do orzekania w innym sądzie, pozostając jednak nadal sędzią sądu, który był wskazany w akcie powołania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 października 2017 r., sygn. II FSK 1262/17

      Delegowanie nie jest równoznaczne z przeniesieniem do innego sądu, czyli zmianą (na stałe) zakresu jurysdykcji sędziego, wynikającej z aktu powołania. Oznacza ono jedynie, że przez czas określony w delegacji sędzia jest uprawniony do orzekania w innym sądzie, pozostając jednak nadal sędzią sądu, który był wskazany w akcie powołania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2017 r., sygn. II FSK 3978/14

      Przejęcie przez sąd administracyjny kompetencji organu administracji do końcowego załatwienia sprawy stanowiłoby wykroczenie poza konstytucyjnie określone granice kontroli działalności administracji publicznej. Poddanie działalności administracji publicznej kontroli sądu administracyjnego oznacza, że w sprawach objętych tą kontrolą nadal mamy do czynienia ze sprawami administracyjnymi, organ administracji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2017 r., sygn. II FSK 3998/14

      Przejęcie przez sąd administracyjny kompetencji organu administracji do końcowego załatwienia sprawy stanowiłoby wykroczenie poza konstytucyjnie określone granice kontroli działalności administracji publicznej. Poddanie działalności administracji publicznej kontroli sądu administracyjnego oznacza, że w sprawach objętych tą kontrolą nadal mamy do czynienia ze sprawami administracyjnymi, organ administracji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 lipca 2016 r., sygn. II OSK 339/15

      Pozytywne uzgodnienie nie obliguje organu do wydania pozytywnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w sytuacji, gdy organ z uzasadnionych przyczyn nie akceptuje któregokolwiek z istotnych ustaleń lub warunków określonych w postanowieniu organu uzgadniającego. Organ wydając decyzję odmowną powinien zatem wykazać wadliwość zajętych pozytywnych stanowisk (opinii, uzgodnień), co wymaga merytorycznego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2016 r., sygn. II OSK 2577/14

      Decyzja o umorzeniu postępowania odwoławczego, jak i postanowienie o niedopuszczalności odwołania, ma taki sam skutek dla ostateczności decyzji, otwierając drogę do zaskarżenia jej do sądu administracyjnego.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00