Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. I FSK 693/20

      1. Zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego (podatkowego) nie zostaje naruszona, jeżeli organ odwoławczy podejmuje decyzję w sprawie na nowo, dokonując pełnej analizy i oceny argumentów oraz dowodów. Uzupełnienie argumentacji przez organ odwoławczy nie świadczy o złamaniu tej zasady, ale wręcz przeciwnie - potwierdza jej przestrzeganie. Zasada ta nie oznacza wyłącznie kontroli orzeczenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2023 r., sygn. III FSK 1857/21

      1. Jeżeli dany obiekt spełnia kryteria bycia budynkiem, nie może zostać opodatkowany jako budowla. 2. Wyrok zakresowy Trybunału Konstytucyjnego nie eliminuje przepisu z porządku prawnego, ale zmienia jego treść normatywną, nie wpływając na literalne brzmienie. Brak szczegółowego uzasadnienia naruszenia prawa w skardze kasacyjnej może uniemożliwić zakwestionowanie stanowiska wyrażonego przez sąd pierwszej

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 19 grudnia 2022 r., sygn. III FZ 573/22

      Na wydane na podstawie art. 5a § 6 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 137) postanowienie wojewódzkiego sądu administracyjnego o odrzuceniu wniosku strony o zbadanie spełnienia przez sędziego sądu administracyjnego lub sędziego delegowanego do pełnienia obowiązków sędziego w sądzie administracyjnym wymogów niezawisłości i bezstronności (art

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 września 2019 r., sygn. I FSK 1142/19

      Ujednolicenie praktyki orzeczniczej w jednym z rozbieżnych wariantów nie oznacza przyzwolenia dla niezgodnego z prawem działania organu, mającego miejsce przed ugruntowaniem stabilnego stanowiska (art. 7 Konstytucji RP). Z zastrzeżeniem wyjątkowych sytuacji, uzasadnionych wartościami konstytucyjnymi, nie można przyjąć, by ujednolicenie zapatrywania w zakresie wykładni operatywnej danej regulacji miało

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2019 r., sygn. II FSK 2849/17

      W świetle art. 190 ust. 4 Konstytucji RP w razie odroczenia utraty mocy obowiązującej przepisu, na podstawie którego zostały wydane prawomocne orzeczenie sądowe lub ostateczna decyzja administracyjna, dopuszczalność wznowienia postępowania administracyjnego lub sądowoadministracyjnego wystąpi dopiero po upływie terminu odroczenia, jeżeli ustawodawca wcześniej nie zmieni lub nie uchyli danego przepisu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2019 r., sygn. II FSK 104/17

      Eliminacja z systemu prawnego przepisu art. 20 ust. 3 u.p.d.o.f. w drodze ustawy, nie w drodze derogacji trybunalskiej jest w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oceniana jako brak podstaw do wznowienia postępowania. Wskazuje się bowiem, że w sytuacji odroczenia utraty mocy obowiązującej przepisu Trybunał stwierdza istnienie niekonstytucyjności, dając zarazem ustawodawcy czas na dostosowanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2019 r., sygn. II FSK 2559/18

      Wobec wyraźnego brzmienia art. 190 ust. 1 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zostały wyposażone w atrybut mocy powszechnie obowiązującej. Powszechnie obowiązująca moc orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego oznacza związanie nimi wszystkich sądów, także Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skutki wywierane przez wyroki Trybunału Konstytucyjnego, wydawane w kwestii konstytucyjności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2019 r., sygn. II FSK 2576/18

      Stwierdzona przez Trybunał Konstytucyjny niekonstytucyjność pominięcia prawodawczego oznacza, iż wyrok Trybunału powinien być uwzględniony przy ocenie prawnych podstaw wydanej decyzji. W takim wypadku mają bezpośrednie zastosowanie przepisy Konstytucji oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego, które powodują określoną zmianę stanu prawnego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 maja 2018 r., sygn. II FSK 1165/16

      Określenie konsekwencji zamieszczenia przez Trybunał Konstytucyjny tzw. klauzuli odraczającej nie daje jednoznacznej odpowiedzi co do nakazu bądź zakazu dalszego stosowania niezgodnej z Konstytucją regulacji prawnej do chwili jej derogacji.W takich sytuacjach nie ma miejsca na automatyzm, a konieczne staje się każdorazowe rozważenie szeregu czynników, w tym przyczyn odroczenia, rodzaju naruszenia,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2017 r., sygn. II FSK 1264/17

      Delegowanie nie jest równoznaczne z przeniesieniem do innego sądu, czyli zmianą (na stałe) zakresu jurysdykcji sędziego, wynikającej z aktu powołania. Oznacza ono jedynie, że przez czas określony w delegacji sędzia jest uprawniony do orzekania w innym sądzie, pozostając jednak nadal sędzią sądu, który był wskazany w akcie powołania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 października 2017 r., sygn. II FSK 1262/17

      Delegowanie nie jest równoznaczne z przeniesieniem do innego sądu, czyli zmianą (na stałe) zakresu jurysdykcji sędziego, wynikającej z aktu powołania. Oznacza ono jedynie, że przez czas określony w delegacji sędzia jest uprawniony do orzekania w innym sądzie, pozostając jednak nadal sędzią sądu, który był wskazany w akcie powołania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2017 r., sygn. II FSK 3978/14

      Przejęcie przez sąd administracyjny kompetencji organu administracji do końcowego załatwienia sprawy stanowiłoby wykroczenie poza konstytucyjnie określone granice kontroli działalności administracji publicznej. Poddanie działalności administracji publicznej kontroli sądu administracyjnego oznacza, że w sprawach objętych tą kontrolą nadal mamy do czynienia ze sprawami administracyjnymi, organ administracji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2017 r., sygn. II FSK 3998/14

      Przejęcie przez sąd administracyjny kompetencji organu administracji do końcowego załatwienia sprawy stanowiłoby wykroczenie poza konstytucyjnie określone granice kontroli działalności administracji publicznej. Poddanie działalności administracji publicznej kontroli sądu administracyjnego oznacza, że w sprawach objętych tą kontrolą nadal mamy do czynienia ze sprawami administracyjnymi, organ administracji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2013 r., sygn. I FSK 120/13

      Art. 1 P.u.s.a., jako przepis ustrojowy normujący zakres i kryterium kontroli działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne, nie może co do zasady stanowić samodzielnej podstawy kasacyjnej. To, czy ocena legalności zaskarżonej decyzji była prawidłowa czy też błędna, nie może być utożsamiane z naruszeniem tego przepisu. Tylko wyjątkowo, w sytuacji gdy sąd dokonał kontroli zaskarżonej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2013 r., sygn. II FSK 2367/11

      Sąd pierwszej instancji mógł by naruszyć art. 1 § 2 p.u.s.a. jedynie odmawiając rozpoznania skargi, mimo wniesienia jej z zachowaniem przepisów prawa bądź rozpoznając ją, ale stosując przy kontroli inne kryterium niż kryterium zgodności z prawem, co w przedmiotowej sprawie nie miało miejsca. Do naruszenia art. 1 § 2 p.u.s.a. nie dochodzi zatem, nawet wówczas, gdy sąd przeprowadza kontrolę wadliwie,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2013 r., sygn. II FSK 1936/11

      Przepisy regulujące postępowanie administracyjne, w tym także podatkowe, powołane w oderwaniu od stosownych przepisów postępowania sądowego, nie mogą stanowić podstawy kasacyjnej, o której mowa w art. 174 pkt 2 p.p.s.a. Przedmiotem kontroli w postępowaniu kasacyjnym jest bowiem wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji a sąd ten nie stosuje bezpośrednio przepisów o postępowaniu administracyjnym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 maja 2012 r., sygn. I FSK 1061/11

      Stosownie do art. 1 ustawy o ustroju sądów administracyjnych, sądy administracyjne właściwe są do badania zgodności z prawem zaskarżonych aktów administracyjnych. Sąd nie może opierać tej kontroli na kryterium słuszności lub sprawiedliwości społecznej. Decyzja administracyjna jest zgodna z prawem, jeżeli jest zgodna z przepisami prawa materialnego i przepisami prawa procesowego. Przepis ten mógłby

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 maja 2012 r., sygn. I FSK 1060/11

      Stosownie do art. 1 ustawy o ustroju sądów administracyjnych, sądy administracyjne właściwe są do badania zgodności z prawem zaskarżonych aktów administracyjnych. Sąd nie może opierać tej kontroli na kryterium słuszności lub sprawiedliwości społecznej. Decyzja administracyjna jest zgodna z prawem, jeżeli jest zgodna z przepisami prawa materialnego i przepisami prawa procesowego. Przepis ten mógłby

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2012 r., sygn. II FSK 2894/11

      Oceną prawna, o której mowa w art. 30 ustawy o NSA, związany jest zarówno skład orzekający rozpoznający skargę, jak i skład powiększony wyjaśniający w tej sprawie wątpliwość prawną w trybie art. 49 ust. 2 ustawy o NSA.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 marca 2012 r., sygn. I FSK 883/11

      Art. 1 § 2 Prawa o ustroju sądów administracyjnych wyznacza jedynie ramy sądowej kontroli administracji publicznej. Nie określa natomiast reguł postępowania sądowoadministracyjnego, albowiem te zawarte są w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 października 2011 r., sygn. II FSK 1574/10

      Wspólnicy spółki komandytowej posiadającej siedzibę w Polsce są podatnikami podatku dochodowego zgodnie z przepisami polskiego prawa podatkowego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2011 r., sygn. II FSK 2038/09

      Dla kwalifikacji bezpośredniego stosowania konstytucji przez sądy podstawowe znaczenie ma oparcie podstawy prawnej rozstrzygnięcia sądowego na normie konstytucyjnej. O tym, że sąd zastosował daną normę konstytucyjną lub też jej nie zastosował decyduje to, iż norma konstytucyjna stanowi element podstawy prawnej jego rozstrzygnięcia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2010 r., sygn. II FSK 2061/08

      Zarzut naruszenia prawa materialnego nie może odnieść zamierzonego skutku, jeśli jest oparty na kwestionowaniu stanu faktycznego i stanowi próbę kreowania odmiennego, pożądanego przez wnoszącego skargę kasacyjną poglądu w tej kwestii, ponieważ badanie zasadności podstawy kasacyjnej naruszenia prawa materialnego można jedynie dokonywać na podstawie niekwestionowanego stanu faktycznego, przyjętego za

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 maja 2009 r., sygn. II FSK 88/08

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00