Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 22 maja 2014 r., sygn. II SA/Po 1364/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Szaniecka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Maria Kwiecińska Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Protokolant st. sekr. sąd. Joanna Wieczorkiewicz-Skoczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 maja 2014 r. sprawy ze skargi B.I. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia 25 października 2013 r. Nr SKO.GP.4000.114.2013 w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Gminy Kórnik z dnia 14 grudnia 2012 roku Nr [...], II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu na rzecz skarżącego kwotę [...],- zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania, III. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 25 października 2013 r., [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu (dalej powoływane jako "Kolegium"), po rozpoznaniu odwołania B.I., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Gminy w Kórniku (powoływanego dalej jako "Burmistrz") w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie 26 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących wraz ze zbiornikami bezodpływowymi oraz z wbudowanymi lub dobudowanymi garażami, przewidzianej do realizacji na terenie działek [...], [...] i [...] w Kórniku (dalej powoływanej też jako "inwestycja").
Powyższe decyzje wydano w następującym stanie faktycznym.
Wnioskiem z dnia 30 września 2011 r., złożonym dnia 10 października 2011 r., B.I., reprezentowany przez radcę prawnego I. P. A., złożył wniosek o ustalenie warunków zabudowy. We wniosku wskazano, iż wnioskodawca ubiega się o ustalenie warunków zabudowy na nieruchomości K.M. (działki [...], [...] i [...]), dla której nie obowiązuje aktualnie plan miejscowy. Nieruchomość ma zostać w przyszłości podzielona na 29 działek, w tym 26 pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, 1 pod drogę wewnętrzną i 1 działka ma zachować dotychczasowe przeznaczenie. Zdaniem wnioskodawcy dla inwestycji spełnione zostały wszystkie warunki wymagane do wydania decyzji na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (ustawa z dnia 27 marca 2003 r., na datę złożenia wniosku Dz. U. Nr 80, poz. 717, obecnie tekst jednolity opublikowano w Dz. U. z 2012 r. poz. 647 ze zm. - ustawa powoływana dalej jako "u.p.z.p."). B.I. przedstawił następnie motywy uzasadniające ustalenie warunków zabudowy. Odnosząc się do warunku dobrego sąsiedztwa zaznaczył, że pojęcie "działki sąsiadującej" należy rozumieć szeroko i nie należy zawężać go tylko do działek bezpośrednio sąsiadujących z działką, której dotyczy wniosek. Podkreślił, że front działek [...], [...] i [...] przylega do drogi publicznej - działek [...] i [...], z których odbywa się wjazd i wejście na działki. Z tej perspektywy "działkami sąsiednimi" są działki usytuowane przy tej samej drodze oraz działki zawarte w ramach granic obszaru analizowanego (m.in. działki przy ul. S. i odchodzących od niej dróg wewnętrznych). Zdaniem inwestora, większość działek znajdujących się na terenie obszaru analizowanego, licząc od ul. S. zabudowane jest domami jednorodzinnymi położonymi nawet w 10 liniach zabudowy. Pozwala to na ustalenie linii zabudowy na działkach objętych wnioskiem. Inwestor dodał, że powierzchnia planowanej zabudowy nie przekroczy progu określonego w § 3 ust. 1 pkt 53 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right