Czy klient może dochodzić od biura rachunkowego odszkodowania w związku z decyzją biura o odmowie podpisania sprawozdania finansowego
PROBLEM
Przyjęłam do obsługi spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która poszukiwała księgowej przez jedną z grup na Facebooku. Klient początkowo był bardzo zdyscyplinowany i terminowy, po pewnym czasie przestał przesyłać regularnie dokumenty i ma braki w dokumentacji. Za usługi księgowe też płacił z opóźnieniem. Doprowadził do bałaganu w księgach, w których ewidentnie brakuje dokumentów. Wielokrotnie prosiłam go, żeby uzupełnił braki, mam na to dowody w postaci wielu maili. On odpisywał, że tak zrobi i wkrótce będę miała komplet dokumentów. Jednak minął już termin na zatwierdzenie sprawozdania i tych dokumentów nie ma. Zakomunikowałam klientowi, że mogę zrobić sprawozdanie finansowe, ale go nie podpiszę. Wobec tego klient wypowiedział mi umowę. Po pewnym czasie odezwał się do mnie i zażądał zwrotu pieniędzy za cały rok, gdyż musi zapłacić nowej księgowej za zaksięgowanie tego roku od początku, bo inaczej ona nie zrobi mu sprawozdania finansowego. Zagroził, że jeśli dobrowolnie nie oddam mu tych pieniędzy, to uzyska je ode mnie w sądzie wraz odsetkami i kosztami adwokata. Przyszło wezwanie do zapłaty od tego klienta pod groźbą wytoczenia procesu. Czy powinnam zwrócić klientowi pieniądze w takiej sytuacji, mimo że ze swojej strony robiłam wszystko, aby stan ksiąg był zgodny z przepisami? W umowie o księgowość (standardowej) nie mam żadnych postanowień, które odnosiłyby się do takiej sytuacji. Co zrobić z wezwaniem do zapłaty?