Artykuł
Obowiązki, ryzyko i odpowiedzialność biur rachunkowych
Do obowiązków biur rachunkowych nie należy już tylko poprawne księgowanie i wyliczanie zobowiązań podatkowych i na rzecz ZUS. Obecnie księgowy powinien być również strażnikiem czuwającym nad uczciwością przedsiębiorcy, a także inspektorem danych osobowych. Wśród najważniejszych obowiązków znajdują się te o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, ochronie sygnalistów, RODO czy też o raportowaniu schematów podatkowych.
Z licznymi obowiązkami, jakie ciążą na biurach rachunkowych, wiąże się też duża odpowiedzialność i towarzyszące jej ryzyko. Zrozumienie ryzyka związanego z działalnością biur rachunkowych oraz odpowiedzialności, jaka się z tym wiąże, jest niezbędne nie tylko dla samych biur, ale również dla ich klientów.
1. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy
Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzące księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę. W publikacji omawiamy wszystkie obowiązki obciążające biura rachunkowe, wynikające z przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Wpisanie biur rachunkowych na listę jednostek obowiązanych do wypełniania obowiązków w ramach systemu AML nastąpiło niemal 15 lat temu – 22 października 2009 r. Ponadto od 31 lipca 2021 r. do katalogu jednostek obowiązanych do stosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy zostali włączeni „przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy – Prawo przedsiębiorców, których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego”.
Zatem o ile początkowo można było przyjąć, że obowiązki w zakresie AML ciążą wyłącznie na biurach rachunkowych prowadzących pełną księgowość (księgi rachunkowe), o tyle obecnie nie ma wątpliwości, że każde biuro rachunkowe, także prowadzące wyłącznie księgi podatkowe, ma obowiązek stosowania przepisów AML.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right