trzy pytania
Przedsiębiorcy kupujący opinie mają się czego obawiać
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformowała o nałożeniu kilkudziesięciu tysięcy złotych kar na dwóch przedsiębiorców sprzedających w internecie fałszywe opinie. Czy walka z tym zjawiskiem jest skuteczna?
Na pewno rośnie świadomość biznesu na ten temat. Z decyzji prezesa UOKiK wynika, że jeden z ukaranych przedsiębiorców był wzywany przez innego przedsiębiorcę – portal internetowy – do zaniechania tych praktyk. To pokazuje, że biznes wie coraz lepiej, jak szkodliwe i nieetyczne są fałszywe opinie produktowe. Prezes UOKiK od paru lat wszczyna postępowania dotyczące handlu fałszywymi opiniami o produktach lub usługach, czym przyczynia się do negatywnego odbioru tego zjawiska, a przede wszystkim walczy z nim. Pewne widoki, przynajmniej na podkreślenie szkodliwości społecznej, konsumenckiej i ekonomicznej nieprawdziwych opinii, są. Moim zdaniem trudno natomiast niestety uznać, by działania prezesa UOKiK były spektakularne. Było jak dotąd tylko kilka decyzji dotyczących handlarzy nieprawdziwymi opiniami, procedury toczą się w swoim tempie. Nie krytykuję jednak urzędu, który równolegle ma wiele innych spraw.