Jakie składniki wynagrodzenia należy przyjąć do obliczenia nagrody jubileuszowej
Powierzenie pracownikowi wykonywania innej pracy na podstawie art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych nie stanowi oświadczenia woli, lecz jest dokonywane poprzez wydanie polecenia.
1. Wyłączna kompetencja rady miasta do ustalenia lub zmiany wysokości wynagrodzenia prezydenta miasta (art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych) nie może być wykorzystywana do niedozwolonej dyskryminacji płacowej ze względu na przekonania polityczne lub światopoglądowe prezydenta miasta (art. 113 w związku z art. 183a i nast. k.p
Pracodawcy ze sfery budżetowej mają obowiązek wypłacić swoim pracownikom do końca marca 2020 r. dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastkę). Nabycie prawa do trzynastki zależy od efektywnie przepracowanego przez pracownika u danego pracodawcy całego 2019 r. lub co najmniej 6 miesięcy tego roku. Na prawo do tego świadczenia nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy
Kilku pracowników samorządowych należy do wojsk Obrony Terytorialnej. Zajmują się w urzędzie kluczowymi sprawami i ich obecność jest niezbędna do właściwego funkcjonowania jednostki. Czy wójt musi zwalniać te osoby na ćwiczenia?
Pracownik urzędu pracy był zatrudniony na czas określony na pomocniczym stanowisku i posiada 3 umowy o pracę. Po pewnym czasie został ogłoszony nabór na wolne stanowisko urzędnicze. Do konkursu przystąpił ww. pracownik i osiągnął najwyższą ilość punktów. Z uwagi na ten fakt, proszę o opinię, jaką należy zawrzeć umowę o pracę: na czas nieokreślony zgodnie z art. 251 par. 1 Kodeksu pracy, czy na czas
Pracownik samorządowy pracuje aktualnie w dwóch miejscach pracy. W podstawowym miejscu pracy (A) nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 20 lat pracy w ubiegłym roku. W dodatkowym miejscu pracy (B) przedstawił świadectwa pracy, gdzie łącznie ze stażem pracy u pracodawcy B w październiku osiągnie 20- letni staż pracy. Czy do stażu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej w dodatkowym miejscu pracy
Jesteśmy urzędem gminy. Wynagrodzenie jednego z naszych pracowników jest zajęte przez komornika z tytułu należności niealimentacyjnych. Osobie tej na początku listopada 2019 r. wypłacimy nagrodę jubileuszową za 35 lat pracy w wysokości 200% wynagrodzenia. Czy podlega ona zajęciu przez komornika? - pyta Czytelnik z Gdyni.
Zgodnie z przepisami w naszej jednostce zatrudniamy pracowników, którzy nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Czy zaświadczenie o niekaralności można przechowywać w aktach osobowych pracownika samorządowego? - pyta Czytelnik z Gdyni.
Czy dyrektorowi instytucji kultury przysługuje w zamian za pracę wykonywaną w dniu wolnym od pracy (sobota) w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, inny dzień wolny udzielony do końca okresu rozliczeniowego?
Będziemy zatrudniać pracownika na czas określony, który w latach od 2002 r. do 2006 r. był zatrudniony w innym urzędzie pracy. Czy konieczne jest skierowanie go do służby przygotowawczej zakończonej egzaminem?
Planujemy uruchomić monitoring w budynku urzędu gminy oraz na terenie wokół niego. Czy wójt musi poinformować o tym pracowników? - pyta Czytelnik z Grudziądza.
Świadectwo pracy pracownicy wystawiono z datą 2 listopada 1994 r., ale z okresem zatrudnienia do 30 listopada 1994 r. Pracownica dostarczyła nam zaświadczenie od byłego pracodawcy, że jej zatrudnienie trwało do 30 listopada 1994 r. Którą datę należy przyjąć do ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej? Czy świadectwo pracy należy sprostować? - pyta Czytelniczka z Tarnowa.
Dyrektor domu seniora jest zatrudniona na 1/2 etatu (podstawowe miejsce zatrudnienia). Dodatkowe miejsce zatrudnienia to ośrodek kultury (od 22 marca 2019 r.) na 1/2 etatu. W podstawowym zatrudnieniu do dodatku za wieloletnią pracę zostały zaliczone okresy: od 1 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. - okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych; od 1 lipca 2015 r. do 30 listopada 2016 r. - ośrodek pomocy
Podjęta w ramach reorganizacji jednostki organizacyjnej likwidacja stanowiska kierowniczego pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym może nie uzasadniać przeniesienia tego pracownika na inne stanowisko, gdy jego dotychczasowe stanowisko podzielono na trzy stanowiska kierownicze (art. 23 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych).
W orzecznictwie faktycznie przyjęto, że z pozorną likwidacją stanowiska pracy, która nie uzasadnia wypowiedzenia zmieniającego (art. 42 w związku z art. 45 § 1 k.p.), mamy do czynienia wówczas, gdy jest ono wprawdzie likwidowane, ale w jego miejsce jest tworzone inne stanowisko pracy (o innej nazwie), które w istotnych elementach nie różni się od zlikwidowanego. Wskazać jednak należy, że wykładnia
Czy obliczając odprawę emerytalną pracownika stosuje się literalnie współczynnik taki, jak do ekwiwalentu urlopowego? Czyli licząc 6-miesięczną odprawę pracownika zarabiającego np. 2500 zł dzieli się ją przez współczynnik i mnoży razy 180 dni?
Czy pracownikowi starostwa wykonującemu zadania z zakresu nadzoru nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Panstwa może zostać przyznany ryczałt na jazdy lokalne na podstawie par. 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących