Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 stycznia 2009 r., sygn. II SA/Kr 1155/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariusz Kotulski (spr.) Sędziowie WSA Małgorzata Brachel-Ziaja WSA Barbara Pasternak Protokolant: Joanna Obrał po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 stycznia 2009 r. sprawy ze skargi K.K. na uchwałę Rady Miasta K. z dnia 26 stycznia 2000 r. nr [....] w przedmiocie warunków podłączenia do miejskich sieci wodociągowych I. stwierdza, że zaskarżona uchwała została wydana z naruszeniem prawa; II. zasądza od Rady Miasta K. na rzecz skarżącego K.K. kwotę 300 zł (trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Rada Miasta w dniu 26.01.2000r. podjęła uchwałę nr [...], zmieniającą uchwałę Nr [...] z dnia 23 grudnia 1998r. w sprawie warunków podłączenia do miejskich sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji ogólnej. Uchwała została podjęta na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 1996r., Nr 13, poz. 74 ze zm.) oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r., Nr 9, poz. 43 ze zm.) i dotyczyła zmiany wysokości opłat przyłączeniowych.
Pismem z dnia 22.09.2008r. K. K. wezwał Radę Miasta do usunięcia naruszenia prawa poprzez unieważnienie uchwały nr [...] z dnia 26.01.2000r. w sprawie warunków podłączenia do miejskich sieci wodociągowych, na podstawie której nałożono na niego obowiązek poniesienia opłaty przyłączeniowej za możliwość podłączenia budynku do gminnej sieci wodociągowej w wysokości [...] zł. W uzasadnieniu wezwania skarżący stwierdził, iż określone w uchwale "opłaty przyłączeniowe" pozbawione są podstawy prawnej, bowiem nakładanie na obywateli opłat nie jest dopuszczalne bez wyraźnego upoważnienia ustawowego. Zarzucił także niewłaściwe zastosowanie przepisów, stanowiących podstawę prawną w/w uchwały, tj. art. 40 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej. Na poparcie swojego stanowiska wskazał na ugruntowany w tym zakresie pogląd orzecznictwa, prezentowany m.in. w wyroku WSA z dnia 15.03.2007r., sygn. akt II SA/Wr 745/06, NZS 2007/4/96, wyroku NSA z dnia 13.12.2000r., sygn. akt II SA 2320/00, OwSS 2001/4/129, wyroku NSA z 17.05.2002 r., I SA 2793/01, wyroku NSA z 29.08.2006r., II OSK 730 /06, LEX 275 429, wyroku WSA w Lublinie z 2008r., II SA/Lu 670/07. Skarżący podkreślił również, iż rada gminy nie ma uprawnień do wprowadzania odpłatności za przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.