Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 lipca 2013 r., sygn. III SA/Wr 299/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak, Sędziowie Sędzia NSA Anna Moskała (sprawozdawca), Sędzia WSA Maciej Guziński, Protokolant Monika Tarasiewicz, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 3 lipca 2013 r. sprawy ze skargi Gminy B. K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały nr [...] Rady Miejskiej w B. K. z dnia [...] stycznia 2013 r. w sprawie powierzenia "A" w B. K. Spółka z o.o. obowiązkowego zadania własnego gminy z zakresu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy B. K. oddala skargę.

Uzasadnienie

UZASADNEINIE

Wojewoda D. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. (nr [...]) stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w B. K. z dnia [...] r., nr [...] w sprawie powierzenia Zakładowi A w B.K. Spółka z o.o. obowiązkowego zadania własnego gminy z zakresu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy B. K., jako podjętej bez podstawy prawnej, a tym samym z istotnym naruszeniem art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Wojewoda wskazał, że w podstawie prawnej przedmiotowej uchwały Rada powołała się na art. 18 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej w skrócie: "u.s.g.") oraz art. 3 ust. 1 i ust. 2 pkt 3-10, art. 3, art. b ust. 1, art. 3c ust. 1, art. 4 ust. 2 pkt 1, art. 6c, art. 9n ust. 1 i 2, art. 9p, art. 9q, art. 9n ust. 1 i 2 stawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), a także art. 2 i art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). Stosownie do przytoczonych przepisów - jak podkreślił Wojewoda - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina realizująca zadania publiczne może na ich potrzeby tworzyć w ramach swojej struktury organizacyjnej jednostki, które będą bezpośrednio realizowały konkretne zadania publiczne. Ustawa o samorządzie gminnym zezwala również na współdziałanie w wykonywaniu tych zadań na podstawie umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Zapisy ustawy o gospodarce komunalnej doprecyzowują formę prawną jednostki organizacyjnej wskazując, że zadania o charakterze użyteczności publicznej mogą być wykonywane przez gminę w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego. Ponadto, jak wskazał Wojewoda, ustawodawca umożliwia prowadzenie gospodarki komunalnej w formie spółki prawa handlowego, mianowicie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej, a także spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 38 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 ze zm.). Przepis art. 3 ustawy o gospodarce komunalnej dopuszcza nadto możliwość, aby jednostki samorządu terytorialnego w drodze umowy mogły powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z uwzględnieniem przepisów określonych w tym artykule ustawy. W tym jednak wypadku organem właściwym w sprawie zawarcia umowy z tymi podmiotami jest organ wykonawczy gminy. Umowa takowa będzie miała charakter cywilnoprawny i będzie zawierana z podmiotem zewnętrznym wobec jednostki samorządu terytorialnego (podmiotem prywatnym). Wojewoda zauważył także, że przepisy ustawy o samorządzie gminnym i przepisy ustawy o gospodarce komunalnej są ze sobą ściśle powiązane. Wypływa z nich wniosek, że dla wykonywania gospodarki komunalnej gmina może przyjąć dwa różne rozwiązania organizacyjne - może wykonywać te zadania za pośrednictwem utworzonych przez siebie w tym celu jednostek organizacyjnych, w szczególności zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego (art. 9 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym i art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej) lub też za pośrednictwem innych, organizacyjnie niepowiązanych z gminą podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej). W tym ostatnim wypadku gmina czyni to na zasadach ogólnych, a zatem na podstawie zawartych z podmiotami niepowiązanymi umów o wykonywanie zadań (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00