Nabycie i utrata prawa do trzynastki przez pracowników samorządowych
Szczególnym uprawnieniem pracowników sfery budżetowej, w tym pracowników samorządowych, jest prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, zwanego potocznie „trzynastką” lub „nagrodą roczną”. Z przywileju tego skorzystają zatrudnieni w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych. Do podmiotów tych zaliczamy pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych i zakładów budżetowych. Natomiast nie dotyczy to pracowników zatrudnionych w jednostkach, które prowadzą samodzielną gospodarkę finansową i we własnym zakresie decydują o przeznaczeniu środków finansowych pozostających w ich dyspozycji (np. pracowników gminnych lub powiatowych osób prawnych).
Zasady wypłaty tego świadczenia określa ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: ustawa o wynagrodzeniu rocznym).
Nabycie uprawnień
Otrzymanie nagrody rocznej nie jest uzależnione od efektów wykonywanej pracy. Kryterium stanowi jedynie staż pracownika u danego pracodawcy i forma zatrudnienia. Trzynastka przysługuje pracownikom samorządowym wyłącznie zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, powołania i wyboru.
Zuzanna Kwiecień była zatrudniona na podstawie powołania na stanowisku skarbnika gminy. Została odwołana z dniem 31 maja 2024 r. Od 1 czerwca 2024 r. w urzędzie gminy została z nią podpisana umowa o pracę na stanowisku głównej księgowej urzędu. Zuzannie Kwiecień należeć się będzie dodatkowe wynagrodzenie roczne w pełnej wysokości, z racji przepracowania u tego samego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Bez znaczenia pozostaje w tym przypadku fakt, że łączył ją od 1 stycznia 2024 r. do 31 maja 2024 r. stosunek pracy na podstawie powołania, natomiast od 1 czerwca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. stosunek pracy oparty na umowie o pracę.