Porada
Świadectwo pracy po zakończeniu stosunku pracy
Za tydzień jednej z moich pracownic kończy się dwuletnia umowa o pracę. Nie zamierzam przedłużać zatrudnienia tej pracownicy. W związku z tym chciałbym wiedzieć, w jakim terminie powinienem wydać świadectwo pracy i jakie najważniejsze kwestie muszę w nim zamieścić? - pyta Czytelnik z Krosna.
Pracodawca zobowiązany jest niezwłocznie wydać pracownicy świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy (art. 97 § 1 k.p.).
Świadectwo pracy jest podsumowaniem stosunku prawnego, który łączył pracodawcę z pracownikiem w trakcie zatrudnienia. Wystawiane jest w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Ustawodawca nie narzuca tu konkretnego terminu, lecz nakazuje wydać świadectwo niezwłocznie. Chodzi o to, aby wydane zostało tak szybko, jak to jest możliwe w konkretnych warunkach (bez zbędnej zwłoki). Ponadto świadectwo musi zostać wydane w określonym trybie i spełniać wymagania ustalone w przepisach. Sąd Najwyższy stwierdził m.in., że zakład pracy czyni zadość wynikającemu z przepisu art. 97 § 1 k.p. obowiązkowi niezwłocznego wydania pracownikowi świadectwa pracy, gdy je wręcza pracownikowi w miejscu jego dotychczasowego zatrudnienia, a gdy jest to niemożliwe lub utrudnione, gdy świadectwo pracy przesyła do znanego mu miejsca pobytu pracownika najwcześniej, jak tylko może to - w konkretnej sytuacji faktycznej - nastąpić (uchwała Sądu Najwyższego z 28 września 1976 r., I PZP 41/76, OSP z 1977 r. nr 2, poz. 21).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right