Artykuł
Bezpieczna szkoła (cz. 1)
Szkoła lub placówka oświatowa nie tylko przekazuje wiedzę, ale również ma obowiązek kształtować osobowość ucznia w taki sposób, aby mógł przewidywać skutki własnego postępowania. Taka wiedza pozwoli na uniknięcie nadmiernego ryzyka.
Beata Skrobisz-Kaczmarek
Zaczyna się kolejny rok szkolny. Uczniowie często nie zdają sobie sprawy z niebezpieczeństw, na jakie są narażeni w swoim najbliższym otoczeniu. Często uczestniczą w zdarzeniach, których następstwem są wypadki. Wypadki mają miejsce w obiektach szkolnych, takich jak: sale gimnastyczne, korytarze, schody, boiska, place gier i zabaw. Najczęstsze urazy to złamania kości lub zwichnięcia stawów. Przyczyną wypadków w szkołach bywa czasem zły stan szkolnych obiektów, w tym sportowych. Uczniowie sami stwarzają sytuacje zagrożenia przez lekceważenie zasad bezpieczeństwa, brak wyobraźni, niedbalstwo. Dlatego rozwijanie wiedzy i umiejętności bezpiecznych zachowań wśród dzieci od najmłodszych lat jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania wypadkom. Dyrektorzy placówek, w których przebywają uczniowie, mają obowiązek zapewnienia im takich warunków nauki, aby wykluczyć powstanie urazów.
Ogólne zasady zapewnienia bezpiecznych warunków pracy i nauki w szkołach zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (DzU z 2003 r. nr 6, poz. 69). Przepisy te obowiązują we wszystkich placówkach oświatowych niezależnie od tego, czy są to placówki publiczne czy niepubliczne. Ustawodawca, ustalając podstawowe zasady bhp, nałożył na dyrektorów szkół obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu na terenie szkoły, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do niej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right