aktualności
Radni popełniają błędy w uchwałach dotyczących dotacji oświatowych
Rada gminy nie może zarządzić, że wzory wniosku o dotację lub rozliczeń miesięcznych zostaną określone w Biuletynie Informacji Publicznej. Nie może również scedować obowiązku ich sporządzenia na wójta. Regionalne izby obrachunkowe unieważniają takie regulacje, a czasem całe akty prawa lokalnego
Uchwały w sprawie dotacji dla placówek oświatowych należą do tych aktów prawa miejscowego, które sprawiają JST szczególne problemy legislacyjne. Świadczy o tym znaczna w ostatnich latach liczba uchwał kolegiów regionalnych izb obrachunkowych, w których kwestionują one uchwały rad gmin w tej sprawie.
Wątpliwości dotyczące treści art. 38 u.f.z.o.
Źródłem problemów legislacyjnych jest stosunkowo często nieprawidłowa interpretacja art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.), który wskazuje, co powinna zawierać uchwała regulująca procedurę uchwalania dotacji oraz kto jest upoważniony do określania tych wymogów. Z przepisu wynika, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji oświatowych (o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32 u.f.z.o. – chodzi tutaj o dotacje dla niesamorządowych szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych) oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym:
- zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania,