Arkusz organizacyjny szkoły – jak go sporządzić i zatwierdzić
Do 21 kwietnia dyrektorzy placówek muszą przekazać arkusze organizacji szkoły lub przedszkola organowi prowadzącemu. Jakie obowiązki mają w związku z tym dyrektorzy i włodarze? Odpowiadamy na wybrane pytania. ©℗
O co pytają na szkoleniach
Cedowanie obowiązków
problem Czy burmistrz może upoważnić dyrektora szkoły do weryfikacji i zatwierdzania arkuszy organizacyjnych szkół oraz aneksów do tych arkuszy?
odpowiedź Nie. Burmistrz nie może powierzyć dyrektorowi szkoły zatwierdzania arkuszy organizacyjnych jednostek oświatowych. Jest to jego zadanie i nie może go scedować na inną osobę lub podmiot.
wyjaśnienie Zgodnie z art. 110 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe arkusz organizacji szkoły i przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. To oznacza, że zatwierdzenie arkusza organizacyjnego jest czynnością zastrzeżoną wyłącznie do kompetencji organu prowadzącego (czyli w przypadku jednostek samorządowych odpowiednio: wójta, burmistrza, prezydenta miasta). Nie można zatem scedować obowiązku zatwierdzania arkusza kierownikowi innej jednostki organizacyjnej, tym bardziej że jest to jeden z elementów nadzoru organu prowadzącego nad działalnością szkoły.