Zwycięstwa przy okazji
Do tej pory na całym świecie wniesiono ok. 2,6 tys. pozwów związanych z klimatem. Ale już sama groźba procesu powoduje, że firmy zmieniają swoje praktyki
Z Agatą Szafraniuk rozmawia Anita Dmitruczuk
Kiedy pozwy strategiczne są skuteczne? Przegrana jest często wpisana w takie procesy.
Rola pozwów strategicznych nie ogranicza się tylko do kwestii wygranej czy przegranej w sądzie. To, co dzieje się przy okazji, jest nawet ważniejsze. Jeśli przyjmiemy, że rolą litygacji strategicznej jest inicjowanie zmian czy zwiększanie świadomości społecznej na temat jakiegoś problemu, to samo zwycięstwo może być tutaj bez znaczenia. Chyba że chodzi nam o pociągnięcie danego podmiotu do odpowiedzialności lub ukształtowanie pewnej praktyki działania władzy – wtedy treść orzeczenia może być wystarczająca. Najczęściej zmiana polityczna czy prawna zachodzi jakby pośrednio, na skutek widoczności sprawy w przestrzeni publicznej i presji, jaką ona wytwarza. Dlatego dla takiej organizacji jak nasza istotne są różne zasoby – nie tylko kompetencje prawnicze, lecz także umiejętność budowania rzecznictwa czy prowadzenia kampanii.