Artykuł
Siła nowego konsumenta: jakość, troska o otoczenie i produkty spersonalizowane
Rośnie grono konsumentów w pełni świadomych nie tylko konsekwencji swych zakupów, lecz także ich sprawczej mocy: zmieniania świata na lepsze lub gorsze. Chcą produktów wysokiej jakości, skrojonych pod indywidualne potrzeby i wartości
Konsumenci w Polsce dzielą się dziś na dwie główne grupy:
• najliczniejsi (44 proc. ogółu) deklarują troskę o to, jak nabywane przez nich produkty oddziałują na środowisko i społeczeństwo; minimalnie mniej (43 proc.) zapewnia, że unika nabywania produktów firm mających negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo;
• niemal jedna trzecia (32 proc. ogółu) utrzymuje, że podczas zakupów bierze pod uwagę wyłącznie cenę i jakość produktów; 21 proc. twierdzi, że w ogóle nie obchodzi ich, kto jest producentem kupowanych przez nich towarów.
To podstawowy wniosek z badania przeprowadzonego w listopadzie 2023 r. przez Havas Media Group w ramach barometru CSR Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP). Ciekawe jest przy tym, że obie te grupy w ostatnim czasie się powiększają. Oznacza to, że maleje populacja pośrodku – konsumentów niezdecydowanych lub kierujących się, zależnie od okoliczności, troską o środowisko itd., a innym razem – wyłącznie ceną.