Artykuł
Jak ewidencjonować sprzedaż przez internet
Spółka rozpoczyna sprzedaż wysyłkową. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, rozliczając klientów – osoby fizyczne, które płacą przelewem lub za pobraniem?
Sprzedaż za pośrednictwem internetu jest obecnie coraz popularniejszym kanałem dystrybucji. Ujmowanie przychodów i płatności związanych z taką sprzedażą w rachunkowości zasadniczo nie różni się od rozliczeń dotyczących sprzedaży tradycyjnymi kanałami. Należy jednak pamiętać, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej ważny jest moment rozpoznania przychodu – przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych będzie on inny niż przy sprzedaży towaru firmie.
Wpływ mają prawa konsumenta
By prawidłowo ustalić moment rozpoznania przychodu ze sprzedaży wysyłkowej osobie fizycznej, warto posiłkować się Krajowym Standardem Rachunkowości nr 15 „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów”, który zwraca uwagę na art. 27 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z tym przepisem konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może zrezygnować z zakupu, odstąpić od umowy i odesłać dostawcy dobro w ciągu określonego w umowie czasu od dnia jego otrzymania bez podania przyczyny odstąpienia od umowy. Sprzedaż wysyłkowa wiąże się więc nieodłącznie z niepewnością, czy w okresie, w którym nabywca jest uprawniony do zwrotu dóbr, nastąpił przychód. Oznacza to, że moment ujęcia przychodu związanego ze sprzedażą wysyłkową jest uzależniony od możliwości dokonania wiarygodnego ustalenia wartości zwrotów.