Poradnia z prawa pracy
Pracownik przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym, pracodawca zdecydował o rozwiązaniu z nim umowy o pracę w oparciu o art. 53 § 1 pkt 1 lit. b Kodeksu pracy. Pismo z oświadczeniem o rozwiązaniu umowy o pracę zostanie wysłane pracownikowi pocztą za potwierdzeniem odbioru. W momencie otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru tego oświadczenia pracodawca będzie mógł wystawić pracownikowi świadectwo
Pracownikom socjalnym zatrudnionym w naszej jednostce jest refundowany zakup okularów. Jednak w sąsiedniej gminie pracownicy takiej refundacji nie otrzymują. W związku z tym nabrałam wątpliwości, czy postępujemy prawidłowo? A co z pracownikami zatrudnionymi jako opiekunowie w domu pomocy społecznej? Jedna z pracownic argumentuje, że w ramach swoich obowiązków np. czyta osobom starszym książki, a więc
Od 1 stycznia 2024 r. zmienią się przepisy dotyczące ustalania prawa do emerytury pomostowej. Prawo do tej emerytury nie będzie już uzależnione od pracy osoby uprawnionej w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 1 stycznia 1999 r. Jest to korzystna zmiana, bowiem nie spowoduje wygaśnięcia prawa do wcześniejszych emerytur dla tej grupy ubezpieczonych. Ponadto doprecyzowano przepisy
Czy w związku ze zmianą przepisów dnia 26 kwietnia 2023 r. w rozdziale II Kodeksu pracy dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu (w szczególności dodanie art. 183e Kodeksu pracy) wszyscy pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie tych przepisów powinni otrzymać nową treść informacji o równym traktowaniu, a my powinniśmy uzyskać potwierdzenie ich otrzymania od pracodawcy oraz zapoznania się
Urzędnicy państwowi oraz samorządowi mogą świadczyć pracę zdalną na ogólnych zasadach uregulowanych w Kodeksie pracy. Natomiast praca zdalna funkcjonariuszy służb mundurowych może odbywać się wyłącznie na polecenie przełożonego wydane w nadzwyczajnych okolicznościach związanych z zagrożeniem chorobami zakaźnymi.
Regulamin wynagradzania tworzą obowiązkowo pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników. Postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą być mniej korzystne niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych.
26 kwietnia 2023 r. weszła w życie rewolucyjna nowelizacja Kodeksu pracy. Wprowadziła ona istotne zmiany w zakresie praw i obowiązków zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Nowelizacja wdraża do polskiego systemu prawnego dwie unijne dyrektywy – tzw. dyrektywę rodzicielską oraz work-life balance.
Zapisy w umowie o pracę dotyczące pensji mogą mieć różną treść – być mniej lub bardziej szczegółowe, nawet jeśli dotyczą wynagrodzenia w podobnej wysokości. Istotne znaczenie ma w tym kontekście to, czy wynagrodzenia w danej firmie są ustalane tylko w umowach o pracę czy regulowane przez wewnętrzne przepisy prawa pracy. Określenie przez strony w umowie o pracę wynagrodzenia odpowiadającego rodzajowi
Od 7 kwietnia 2023 r. wchodzą w życie znowelizowane przepisy Kodeksu pracy wprowadzające pracę zdalną. Przewidują one m.in. obowiązek zapewnienia przez pracodawcę niezbędnych narzędzi do wykonywania pracy zdalnej, a jeżeli pracownik korzysta z własnych narzędzi – pracodawca powinien mu z tego tytułu wypłacić ekwiwalent. Natomiast za zużycie prądu i usługi telekomunikacyjne pracownikowi przysługuje
Sejm uchwalił ostatecznie 13 stycznia 2023 r. nowelizację przewidującą wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów o pracy zdalnej i kontroli trzeźwości. Nowe regulacje dostosowują przepisy do aktualnej sytuacji na rynku pracy, gdzie praca zdalna stała się czymś powszechnym. Dają też pracodawcom uprawnienia do kontroli pracowników na zawartość alkoholu i narkotyków w organizmie.
U pracodawcy obowiązuje regulamin wynagradzania. Pracodawca chce go uchylić. Czy musi porozumieć się w tej sprawie z organizacją związkową?
PROBLEM Pracodawca zamierza wykupić pakiety medyczne dla pracowników i członków Zarządu oraz ich rodzin (mąż, żona, dzieci) bądź partnerów życiowych. Będzie istniała możliwość wyboru pakietów o różnych wartościach. Będzie więc sytuacja, że pracownik/członek Zarządu wybierze np. 3 pakiety (dla siebie, żony/męża/partnera i dziecka), przy czym 2% wartości z wybranych pakietów będzie finansował pracownik
W razie odmowy poddania się badaniom na trzeźwość sankcja powinna zależeć od postawy pracownika i stanowiska pracodawcy. Powinna być stopniowana, czyli poczynając od niedopuszczenia do pracy łączonego z utratą wynagrodzenia za pracę wobec braku pewności pracodawcy co do trzeźwości pracownika, z możliwością w dalszej kolejności wypowiedzenia umowy o pracę, gdy taka postawa pracownika dezorganizuje pracę