Poradnia z prawa pracy
Właściciel spółki obsługiwanej przez moje biuro zamierza zażądać od pracowników informacji na temat kraju, w jakim chcą spędzić urlop. Czy pracodawca ma do tego prawo?
Żądanie takiej informacji nie ma podstaw prawnych. Co więcej, narusza ochronę prawa pracownika do prywatności. Przysługuje ona na mocy przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej RODO). Należy też zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 167 par. 1 kodeksu pracy (dalej: k.p.) pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu. Oznacza to, że co do zasady pracodawca może wymagać wskazania danych kontaktowych lub pozostania w kontakcie poprzez służbowe środki komunikacji od pracowników pełniących strategiczne funkcje i co do których prawdopodobne jest, że może zaistnieć konieczność ich odwołania z urlopu. Należy również podkreślić, że przepisy k.p. nie określają, w jaki sposób pracodawca może odwołać pracownika z urlopu, a jedynie dają taką możliwość w przypadku nieprzewidzianych okoliczności, ale tylko pod warunkiem pokrycia kosztów odwołania z urlopu.
Pracodawca nie może żądać od pracowników podawania informacji o kraju, w jakim będą spędzać wakacje. Zgodnie bowiem z art. 5 RODO pracodawca powinien pozyskiwać od pracowników tylko te dane, które faktycznie są niezbędne do realizacji stosunku pracy. Uzyskiwanie informacji nadmiarowych, jeżeli nie ma to uzasadnienia w innych przepisach sektorowych (np. wynikałoby to ze szczególnego charakteru pracy lub pełnionej funkcji), jest zatem niedozwolone.