Czy pracownikowi, który musi przejąć opiekę nad dzieckiem po zamknięciu żłobka wskutek powodzi przysługuje zasiłek opiekuńczy
Potrąceń z zasiłków z ubezpieczenia społecznego (w tym świadczenia rehabilitacyjnego) należy dokonywać na zasadach przewidzianych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, czyli w tzw. ustawie emerytalnej. Przy ich realizacji należy przestrzegać górnej granicy potrącenia oraz kwoty wolnej od potrąceń. Kwoty wolne od potrąceń z zasiłków zmieniają się wraz ze wzrostem najniższej
Jeden z naszych pracowników zatrudniony od 7 września 2022 r. zachorował w lipcu 2023 r. (pięć dni). W listopadzie 2022 r. chorował przez trzy dni i w tym samym miesiącu miał nieobecność bez usprawiedliwienia. W związku z tym otrzymał wynagrodzenie chorobowe za dni zwolnienia lekarskiego oraz wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca odpowiednio pomniejszone. Pracownik jest wynagradzany stawką
16 grudnia 2022 r. weszły w życie przepisy regulujące sytuację przedsiębiorców, którzy spłacają zaległości wobec ZUS w ratach lub odroczyli termin płatności składek. Jeśli z umowy zawartej z ZUS wywiązują się terminowo i jednocześnie bieżące składki opłacają w terminie, to dla ZUS nie są już dłużnikami. Dzięki tej zmianie osoby te nabywają prawo do zasiłku z ubezpieczenia społecznego.
PROBLEM W celu ustalenia stażu pracy nowego pracownika otrzymano dokument - decyzję burmistrza o przysługującym świadczeniu opiekuńczym w formie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem. Czy to świadczenie powinno się wliczać do stażu pracy? W innym okresie Pani pracowała jako wolontariuszka i wykonywała pracę księgowej. Dokumentem
PROBLEM W druku Z-15A wypisanym w związku z opieką nad chorym dzieckiem powyżej 2 lat, pracownik zaznaczył, że drugi rodzic dziecka nie pracuje, a jednocześnie nie ma domownika, który może sprawować opiekę. Pracownik od kilku miesięcy ma zgłoszonego współmałżonka do ubezpieczenia zdrowotnego. Czy przed zakwalifikowaniu wniosku do wypłaty zasiłku opiekuńczego powinno się badać, jaki jest powód niesprawowania
Zasiłki z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ubezpieczeni podlegający ubezpieczeniu chorobowemu otrzymują od pracodawcy będącego ich płatnikiem w terminie wypłaty wynagrodzeń za pracę. Jednak zdarzają się przypadki, gdy zasiłki nie zostają wypłacone z przyczyn dotyczących ubezpieczonych, w tym z ich winy, a także z winy płatnika zasiłków lub w wyniku jego błędu. Jeżeli świadczenia te nie uległy przedawnieniu
Pracownicy, którzy wykonują pracę zdalną podczas kwarantanny lub izolacji mają prawo do wynagrodzenia za pracę. Jeżeli nie mogą świadczyć pracy w tym czasie, to przysługuje im wynagrodzenie chorobowe bądź zasiłek chorobowy za okres kwarantanny i izolacji co do zasady w wysokości 80% wynagrodzenia.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego), a także świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie
Od 1 stycznia 2022 r. płatnicy zasiłków (w tym pracodawcy) realizujący obowiązki w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń chorobowych i macierzyńskich muszą uwzględniać zmiany przepisów wprowadzone z początkiem tego roku. Dotyczą one m.in. okresu zasiłkowego po ustaniu zatrudnienia, który został skrócony ze 182 do 91 dni wliczania do jednego okresu zasiłkowego wszystkich niezdolności do pracy bez
Płatnicy zasiłków ustalając prawo do świadczeń chorobowych muszą prawidłowo ustalać także okres zasiłkowy. Limit okresu zasiłkowego różni się m.in. ilością dni i jest uzależniony od rodzaju wypłacanego zasiłku (np. 182 dni lub 270 dni dla zasiłku chorobowego, 60 lub 14 dni dla zasiłku opiekuńczego) a także kto jest do danego zasiłku uprawniony. Nieznajomość przepisów w tym zakresie może spowodować
Prawo do zasiłku opiekuńczego przysługuje ubezpieczonemu w sytuacji braku możliwości zapewnienia opieki dziecku (zarówno zdrowemu, jak i choremu) lub innemu choremu członkowi rodziny. Ustalenie uprawnień do tego zasiłku często sprawia trudności w przypadku wykonywania pracy zmianowej przez rodziców dziecka albo jeżeli ich związek nie jest sformalizowany.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie zachowuje
Informacje o kwarantannie są niezbędne do wypłaty świadczeń chorobowych z tego tytułu. ZUS pozyskuje je z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia (system EWP), a następnie udostępnia płatnikom składek na ich profilach PUE ZUS. Na podstawie tych danych zatrudnionym wypłacane są świadczenia chorobowe za dni kwarantanny. Do takich wypłat nie są już wymagane decyzje sanepidu ani zwolnienia lekarskie.
Osoby ubezpieczone będące m.in. pracownikami czy zleceniobiorcami odbywające obowiązkową kwarantannę mogą za zgodą podmiotów je zatrudniających wykonywać w tym okresie pracę w trybie zdalnym. Wówczas za ten czas mają prawo do wynagrodzenia za pracę. W przeciwnym wypadku, jeżeli objęte są ubezpieczeniem chorobowym, otrzymają świadczenie chorobowe. Pracy nie mogą świadczyć, nawet za zgodą zatrudniającego
Osobie uprawnionej do świadczeń chorobowych i z tytułu macierzyństwa w czasie obniżenia wymiaru czasu pracy lub zmiany w sposób niekorzystny warunków jej zatrudnienia z powodu epidemii płatnik zasiłków powinien ustalić podstawę wymiaru ww. świadczeń zgodnie z ustawą covidową. Nie należy w tym przypadku stosować art. 40 ustawy zasiłkowej. Zatem przy zmianie etatu podstawa zasiłkowa nie jest ustalana
Jeżeli w okresie wcześniej pobieranego zasiłku np. chorobowego pracownikowi obniżono wymiar czasu pracy z powodu COVID-19 oraz między okresami pobierania wcześniejszego i kolejnego zasiłku nie było przerwy albo była ona krótsza niż 3 miesiące kalendarzowe, ma on prawo do wyrównania zasiłku. Przed zmianą przepisów w takich przypadkach pracownicy otrzymywali zasiłki ustalone od nowego wymiaru czasu pracy