Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Rozliczenie najmu – na zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2023 r.

      Od 1 stycznia 2023 r. nie jest możliwe opodatkowywanie przychodów z najmu prywatnego na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Warto w związku z tym omówić obowiązujące obecnie zasady rozliczania podatku PIT oraz VAT z tytułu wynajmu.

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Jakie obowiązki akcyzowe ma sprzedawca węgla po zmianach w 2023 r.

      W 2023 r. wprowadzono kolejne zmiany w systemie dokumentowania obrotu wyrobami węglowymi. Od rozliczenia za styczeń 2023 r. stosujemy nowy wzór deklaracji AKC-WW/AKC-WWn, który będzie przeznaczony również do nabyć wewnątrzwspólnotowych. Ponadto umożliwiono, aby deklaracje dotyczące wyrobów węglowych składać za okresy miesięczne bądź kwartalne. Wybór okresu rozliczeniowego zależy tylko od podatnika.

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Grupy VAT od 1 stycznia 2023 r. - nowe uproszczenia w rozliczaniu VAT

      Grupy VAT to nowa instytucja wprowadzona w ramach tzw. Polskiego Ładu. Oferuje uproszczenie rozliczeń wewnątrz grup podatników i możliwość występowania jako jeden podatnik VAT. Czynności dokonywanych między podatnikami tworzącymi grupę VAT nie trzeba będzie dokumentować fakturami ani wykazywać w plikach JPK_V7. Grupa VAT to przede wszystkim wymierne korzyści finansowe, zwłaszcza dla podmiotów niemających

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Korekta dokumentacji ZUS – konsekwencje korygowania dokumentów rozliczeniowych (część II)

      Obowiązkiem płatników składek jest korygowanie dokumentów ubezpieczeniowych - zarówno zgłoszeń do ubezpieczeń jak i rozliczeń z tytułu składek. Powodem korekt są zazwyczaj błędy zidentyfikowane przez płatnika lub wynikłe podczas kontroli ZUS. Korektę dokumentów rozliczeniowych płatnik sporządza w przyjęty dla niego sposób (w programie Płatnik, na PUE ZUS za pomocą e-płatnika lub papierowo, o ile w

    • comment
      Artykuł
      aktualny
    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Korekta dokumentów zgłoszeniowych ZUS i konsekwencje w zakresie rozliczeń składkowych – część I

      Płatnicy dość często korygują dokumenty zgłoszeniowe ubezpieczonych. Powodem są błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS. Korekty dokumentów zgłoszeniowych co do zasady dokonuje się w programie Płatnik lub przez PUE ZUS (aplikacja e-płatnik). Niektórzy płatnicy mogą zrobić to w formie papierowej. Konsekwencją przeprowadzonej korekty są często zmiany w zakresie

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Zakupy zagraniczne – rozliczenie VAT

      Polscy przedsiębiorcy dokonują zakupów nie tylko w kraju, ale również za granicą. Rozliczenie zakupów zagranicznych jest bardziej skomplikowane. Wymaga podjęcia wielu czynności, najpierw, aby ustalić, czy rozliczenie jest konieczne, a jeśli jest - to dokonania tego rozliczenia. Powoduje to często wiele problemów dla polskich podatników.

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Korekta dokumentacji ZUS – zasady, przypadki i konsekwencje w zakresie rozliczeń składkowych

      Płatnicy dość często korygują dokumenty ubezpieczeniowe - zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Powodem są błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS. Korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych co do zasady dokonuje się w programie Płatnik lub przez PUE ZUS. Niektórzy płatnicy mogą zrobić to w formie papierowej. Konsekwencją przeprowadzonej korekty są często zmiany

    • comment
      Porada
      aktualna

      Zakupy firmowe – od jakich wydatków odliczymy VAT

      Warunkiem odliczenia VAT od dokonanych zakupów jest, aby towary lub usługi były wykorzystywane do działalności opodatkowanej. W praktyce często trudno ustalić, czy mamy do czynienia z zakupem do celów działalności czy do celów osobistych. Problem z odliczeniem VAT mają też podatnicy, którzy nie dysponują klasyczną fakturą. Nie zawsze jest jednak konieczna. Dlatego w publikacji omawiamy poszczególne

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Informacje wykazywane na fakturach, które nie wpływają na wysokość VAT – zasady zamieszczania i korygowania błędów

      Faktury muszą zawierać określone przepisami informacje, mimo że nie wpływają na wysokość podatku. Praktyka dowodzi, że nierzadko dość ważne kwestie są pomijane na fakturach, inne - „przeceniane”, poza tym funkcjonują różne stereotypy. Przedstawiamy odpowiedzi na pojawiające się w praktyce pytania, szczególnie dotyczące korekt tych informacji.

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Najem w firmie – rozliczenie VAT

      Większość, a może nawet każdy podatnik prowadzący działalność spotkał się z umową najmu, którą musiał rozliczyć w VAT jako wynajmujący i jako najemca. Te rozliczenia niejednokrotnie stwarzają problemy ze względu na rozbieżne interpretacje. W publikacji omawiamy zasady rozliczeń VAT od wynajmu nieruchomości po stronie zarówno wynajmującego, jak i najemcy oraz skutki zakończenia takiej umowy. Omawiamy

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny
    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Jak przygotować się do zmian 2022 w prawie pracy i ZUS

      W 2022 r. wejdą w życie rewolucyjne zmiany przepisów w zakresie wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich wprowadza Polski Ład. Przewiduje on m.in. nową kwotę wolną od podatku, podwyższenie drugiego progu podatkowego oraz zmianę zasad naliczania składki zdrowotnej.

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Polski Ład – jakie zmiany czekają pracodawców od 1 stycznia 2022 r.

      Zmiany w przepisach wprowadzone przez Polski Ład wejdą w życie 1 stycznia 2022 r. Przewidują one m.in.: podwyższenie do 30 000 zł rocznej kwoty wolnej od podatku, wprowadzenie nowej skali podatkowej, nowego limitu dla I progu podatkowego i kwoty zmniejszającej miesięczne zaliczki na podatek dochodowy oraz dodatkowego odliczenia od podatku a także likwidację odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      21 świadczeń dla pracowników - zasady oskładkowania i opodatkowania

      Pracodawca może przyznawać pracownikom różnego rodzaju świadczenia - zarówno o obowiązkowym charakterze, jak i dobrowolne, np. nagrody, świadczenia na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, dopłaty do ubezpieczeń medycznych, na życie, w tym nieodpłatne lub częściowo odpłatne. Z tego tytułu po stronie beneficjenta świadczenia zasadniczo powstaje przychód. Jest on jednak często traktowany inaczej pod względem

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Zakupy za granicą – VAT, podatek dochodowy i ewidencja księgowa

      Zakupów przedsiębiorcy dokonywać mogą nie tylko w kraju, ale również za granicą. W publikacji omawiamy skutki dokonywania takich zakupów w zakresie podatku VAT oraz podatku dochodowego, a także ich ewidencję w księgach rachunkowych.

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników – obowiązki i uprawnienia pracodawcy

      Pracownik może podnosić kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. Jeżeli pracodawca skieruje pracownika na naukę lub wyrazi zgodę na dokształcanie podjęte z inicjatywy zatrudnionego, powinien zapewnić mu możliwość skorzystania z urlopu szkoleniowego i zwolnić z całości lub części dnia pracy, żeby pracownik mógł uczestniczyć w zajęciach.

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Ustalanie okresu zasiłkowego dla zasiłku chorobowego i opiekuńczego

      Płatnicy zasiłków ustalając prawo do świadczeń chorobowych muszą prawidłowo ustalać także okres zasiłkowy. Limit okresu zasiłkowego różni się m.in. ilością dni i jest uzależniony od rodzaju wypłacanego zasiłku (np. 182 dni lub 270 dni dla zasiłku chorobowego, 60 lub 14 dni dla zasiłku opiekuńczego) a także kto jest do danego zasiłku uprawniony. Nieznajomość przepisów w tym zakresie może spowodować

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Urlopy wypoczynkowe – udzielanie i rozliczanie w dobie COVID-19

      Od 24 czerwca 2020 r. obowiązuje regulacja, zgodnie z którą w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawca może udzielić pracownikowi (bez jego zgody), w terminie przez siebie wskazanym i z pominięciem planu urlopów, zaległego urlopu wypoczynkowego w wymiarze do 30 dni. Nie zwalnia to jednak pracodawcy z obowiązku udzielania zaległego

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Jednoosobowa działalność gospodarcza – problemy z rozliczeniem VAT

      Obowiązki związane z rozliczaniem VAT nie są uzależnione od formy prowadzonej działalności. Jednak jednoosobowa działalność ze względu na swoją specyfikę powoduje wiele wątpliwości z rozliczeniem VAT. Po pierwsze, w działalności wykorzystywany jest prywatny majątek. Po drugie, majątek ten często stanowi współwłasność małżeńską. Ponadto problematyczne są również transakcje między firmami małżonków.

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny
    • comment
      Artykuł

      Rozliczenie VAT od zakupów firmowych w czasie pandemii na przykładach

      Od zakupionych towarów i usług podatnik odlicza VAT. Jednak nie od wszystkich. Po pierwsze, liczy się cel dokonanych zakupów. Czy każdy zakup możemy uznać za firmowy? Na pewno nie. Ostatni okres epidemii COVID-19 pokazuje, jak trudno wyznaczyć granicę między celem firmowym a osobistym podatnika lub jego pracowników. Po drugie, zakup musi być prawidłowo udokumentowany przez sprzedawcę, który jest podatnikiem

    • comment
      Artykuł

      Rozliczanie podatku od nieruchomości – odpowiedzi na pytania i ewidencja księgowa

      Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują w prowadzonej działalności gospodarczej nieruchomości, są zobowiązani do opłacania podatku od nieruchomości. Rozliczanie tego podatku sprawia w praktyce wiele problemów. Przedstawiamy zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości, jego ewidencję w księgach rachunkowych oraz odpowiedzi na pytania, jakie w tym zakresie wpłynęły do naszej redakcji.

    • comment
      Artykuł

      Jak rozliczać VAT w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej

      Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawiesić działalność. Może być to spowodowane okresowymi problemami firmy z pozyskiwaniem kontrahentów, sytuacją epidemiczną czy działalnością sezonową. Przyczyna może być dowolna. Zawieszenie działalności nie oznacza ustania bytu przedsiębiorcy, a jedynie czasową przerwę w jej wykonywaniu. W okresie zawieszenia przedsiębiorcy nie rozliczają

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00