Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 24 stycznia 2023 r., sygn. II PSKP 2/22

      Istotą zakazu retroakcji właściwej, ujętego w art. 3 in principio k.c., jest to, że jeśli dane zdarzenie cywilnoprawne wywołało skutek określony przepisami składającymi się na stan prawny obowiązujący w czasie zajścia tego zdarzenia, to skutek ten nie może następnie podlegać zmianie w wyniku wprowadzenia nowych przepisów, regulujących tę samą sytuację prawną. Inaczej rzecz ujmując, skutki wywołane

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 7 grudnia 2022 r., sygn. I PSKP 93/21

      Ustalenie wynagrodzenia w akcie kreującym stosunek pracy rodzi ten skutek, że wynagrodzenie to staje się istotnym elementem stosunku pracy, wiążącym obie strony tego stosunku, a jego zmiana, nawet w przypadku zmiany przepisów, na podstawie których zostało ustalone, jest możliwa jedynie w następstwie dokonania przez pracodawcę przewidzianych prawem czynności, przy czym taką zmianę w przypadku burmistrza

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. I PSKP 78/21

      Pracodawca samorządowy ma prawo do przeniesienia pracownika na inne stanowisko w ramach restrukturyzacji, jednakże zgodnie z art. 23 ustawy o pracownikach samorządowych, takie przeniesienie musi być rzeczywistą reorganizacją, obejmującą likwidację istniejącego stanowiska i utworzenie nowego, a nie tylko pozorną likwidacją bez stworzenia nowego stanowiska.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. II PSKP 108/21

      Nieważność uchwały organu samorządu terytorialnego dotyczącej wyboru pracownika samorządowego nie może skutkować automatyczną nieważnością stosunku pracy, który na jej podstawie powstał.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 23 sierpnia 2022 r., sygn. II PSKP 119/21

      Odszkodowawczą odpowiedzialność uzupełniającą pracodawcy uzasadnia (przy spełnieniu pozostałych przesłanek) działanie pracodawcy polegające na zamierzonym (umyślnym) naruszeniu przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę bez wypowiedzenia. Zwrócenia uwagi wymaga więc, że pracodawca ponosi odpowiedzialność w razie umyślnego naruszenia przepisów o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia, a nie w razie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 25 maja 2022 r., sygn. II PSKP 107/21

      Zgodnie z art. 36 ust. 2 u.p.s. pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne. Oznacza to, że oprócz świadczeń obligatoryjnych ustawodawca daje pracodawcy samorządowemu możliwość wprowadzenia świadczeń

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 marca 2022 r., sygn. I PSKP 68/21

      1. Interpretacja art. 68 § 1 k.p. powinna być rygorystyczna, a w żadnym razie rozszerzająca. Wyjątki nie mogą być interpretowane rozszerzająco, a w razie wątpliwości należy dać pierwszeństwo regulacji ogólnej. Połączenie powołania na stanowisko z powstaniem stosunku pracy z powołania w rozumieniu art. 68 § 1 k.p. musi wyraźnie wynikać z przepisów prawa. 2. Status prawny osób zatrudnionych na stanowisku

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 lutego 2022 r., sygn. II PSKP 90/21

      Z perspektywy zwrotu „uzyskanie emerytury w niedalekiej przyszłości” nie można wyinterpretować, że obniżenie wieku emerytalnego aktywowało wstecznie związek między ustaniem zatrudnienia a przejściem na emeryturę.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 19 maja 2021 r., sygn. II PSKP 35/21

      1. Przy zatrudnieniu na podstawie umowy na czas wykonania określonej pracy, w chwili zawarcia umowy, nie jest znany termin jej rozwiązania, a więc również okres na jaki została zawarta. Natomiast świadomością i zgodą stron zawierających umowę objęte jest zdarzenie, którego wystąpienie, po zawarciu umowy, będzie skutkować natychmiastowym rozwiązaniem umowy. 2. Członek zarządu spółki kapitałowej może

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 6 maja 2021 r., sygn. III PSKP 16/21

      W procedurze obsadzania stanowiska dyrektora sądu osobie niepełnosprawnej nie przysługuje pierwszeństwo w zatrudnieniu, o którym mowa w art. 3b ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 21 kwietnia 2021 r., sygn. II PSKP 26/21

      O tym, kto występuje w roli osoby lub organu dokonującego za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w rozumieniu art. 31 § 1 k.p. decydują przepisy prawa, statuty bądź innego rodzaju regulacje wewnątrzzakładowe. Pod pojęciem „dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy”, użytym w art. 31 § 1 k.p., należy rozumieć dokonywanie wszelkich czynności prawnych z tego zakresu, w tym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 7 października 2020 r., sygn. II PK 58/19

      W procesie o przywrócenie do pracy pracodawca z jednej strony ma obowiązek udowodnić zasadność wypowiedzenia oraz poprawność uruchomionej w tym celu procedury. Dostrzeżenie wad na tym ostatnim polu (powód był pracownikiem szczególnie chronionym w rozumieniu art. 118a ustawy o powszechnym obowiązku obrony) nie wyczerpuje obowiązków sądu powszechnego w procesie o przywrócenie do pracy, skoro w grę wchodzi

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 10 marca 2020 r., sygn. I PK 2/19

      Pracownika (urzędnika) samorządowego obowiązuje zakaz wykonywania jakichkolwiek poza pracowniczych lub pozasłużbowych czynności, które pozostają w sprzeczności lub są związane z zajęciami wykonywanymi w ramach obowiązków służbowych, na rzecz podmiotów wydawanych decyzji administracyjnych, które wywołują uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność, pod rygorem niezwłocznego rozwiązania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 6 lutego 2020 r., sygn. II UK 265/18

      Jednostka samorządu terytorialnego może być uznana za przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą tylko w zakresie wykonywania zadań własnych i tylko wówczas, gdy są one związane z udziałem tej jednostki w obrocie cywilno-prawnym. W ramach zadań własnych jednostki te, na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, wykonują zadania o charakterze użyteczności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 13 listopada 2019 r., sygn. II PK 47/18

      1. Wyłączna kompetencja rady miasta do ustalenia lub zmiany wysokości wynagrodzenia prezydenta miasta (art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych) nie może być wykorzystywana do niedozwolonej dyskryminacji płacowej ze względu na przekonania polityczne lub światopoglądowe prezydenta miasta (art. 113 w związku z art. 183a i nast. k.p

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 22 sierpnia 2019 r., sygn. II PK 75/18

      Podjęta w ramach reorganizacji jednostki organizacyjnej likwidacja stanowiska kierowniczego pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym może nie uzasadniać przeniesienia tego pracownika na inne stanowisko, gdy jego dotychczasowe stanowisko podzielono na trzy stanowiska kierownicze (art. 23 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych).

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 4 czerwca 2019 r., sygn. II PK 149/18

      Ochrona zatrudnienia z tytułu funkcji radnego jest uprawniona i uzasadniona nie tylko wtedy, gdy przyczyna wypowiedzenia (rozwiązania) stosunku pracy łączy się z tą funkcją. Brak zgody rady gminy z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym może obejmować również inne przyczyny wypowiedzenia. Wówczas pracodawca narusza ten szczególny przepis, a to oznacza, że sąd nie można stosować art. 45 § 2 k.p

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 21 marca 2019 r., sygn. II PK 248/17

      Osoba, która była zatrudniona na stanowisku sekretarza powiatu, zgłasza staroście, jako nawiązującemu i rozwiązującemu stosunek pracy z takim pracownikiem - zamiar powrotu do pracy w trybie art. 53 § 5 k.p. Jeśli uczyni to niezwłocznie po rozwiązaniu stosunku pracy z powodu wyczerpania okresu pobierania świadczenia rehabilitacyjnego, a przed wszczęciem przez pracodawcę procedury konkursowej na stanowisko

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 27 lutego 2019 r., sygn. III PK 82/18

      Legitymowanie się zwolnieniem lekarskim z tytułu czasowej niezdolności do pracy przez pracownika z powodu choroby, nie stanowi podstawy niewypłacenia pracownikowi samorzadowemu dodatku specjalnego za czas usprawiedliwionej nieobecności. Podstawę prawną obowiązku wypłacenia wynagrodzenia (w tym dodatków o charakterze fakultatywnym) pracownikowi - mimo nieświadczenia pracy - stanowi ryzyko socjalne pracodawcy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 stycznia 2019 r., sygn. III PK 124/17

      Wstrzymanie z mocy prawa wykonania uchwały organu samorządowego nie oznacza bezwzględnej nieważności dokonanej już czynności prawnej, skoro ta konstrukcja prawna (wstrzymanie wykonania uchwały) działa na przyszłość; nie znosi także jej skutku w zakresie istniejącego stosunku pracy, bo do jego modyfikacji konieczna jest inna czynność prawna - odwołanie ze stanowiska.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 14 listopada 2018 r., sygn. III BP 5/17

      1. Nie każde naruszenie wskazanych w skardze przepisów prowadzi do niezgodności zaskarżonego wyroku z prawem. Ową niezgodność można stwierdzić wtedy, gdy zawarte w orzeczeniu rozstrzygnięcie pozostaje w sprzeczności z tymi przepisami, z których wywodzone jest żądanie pozwu będące przedmiotem rozpoznania i rozstrzygnięcia sądu. Jeśli zatem sprawa jest sprawą z zakresu prawa pracy, decydujące znaczenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 14 listopada 2018 r., sygn. III BP 4/17

      Skutki rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody o uznaniu za nieważną uchwały rady powiatu o odwołaniu zarządu powiatu nie rozciągają się na sferę prawa pracy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. III PK 107/17

      Pełnienie przez naczelnika wydziału architektury i budownictwa czynności nadzoru inwestorskiego na rzecz podmiotów wydawanych decyzji administracyjnych, wywołuje oczywiście uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność w rozumieniu art. 30 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych. Pracownika (urzędnika) samorządowego obowiązuje zakaz wykonywania jakichkolwiek pozapracowniczych lub pozasłużbowych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 22 sierpnia 2018 r., sygn. III PK 66/17

      1. Standardem prawa pracy i typową umową o pracę powinna być umowa na czas nieokreślony, gdyż w najszerszym zakresie respektuje potrzeby pracownika, zapewnia stabilizację i ochronę zatrudnienia. Natomiast celem społeczno-gospodarczym umowy na czas określony pozostaje wykonywanie pracy, na którą zapotrzebowanie istnieje tylko przez określony czas, oraz usprawiedliwiony i zgodny interes stron stosunku

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00