Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. III FSK 1241/22

      Zgodnie z art. 1 ust.1 pkt 2 u.o.s. opłata skarbowa jest wymagana za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo prokury lub jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym, a obowiązek jej zapłaty spoczywa solidarnie na mocodawcy i pełnomocniku zgodnie z art. 5 ust. 2 u.o.s.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 marca 2023 r., sygn. III FSK 3907/21

      Zwolnienia z opłaty skarbowej, wynikające z art. 7 pkt 2 i 3 u.o.s., mają charakter wyłącznie podmiotowy. Aby zastosować omawiane zwolnienia dla konkretnego podmiotu, musi najpierw powstać obowiązek w opłacie skarbowej, a następnie należy ustalić, czy podmiot jest jednostką budżetową lub jednostką samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego nie są jednostki pomocnicze gmin, ani związki

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 marca 2023 r., sygn. III FSK 468/22

      1. Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 7 pkt 2 u.o.s., ma charakter wyłącznie podmiotowy i dotyczy jedynie jednostek budżetowych, co oznacza, że tylko one mogą być zwolnione z opłaty skarbowej. 2. Zwolnienie z opłaty skarbowej nie obejmuje podmiotów, które choć reprezentowane są przez jednostki budżetowe, same w sobie nie spełniają kryteriów jednostki budżetowej określonych w przepisach prawa

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 marca 2023 r., sygn. III FSK 3913/21

      Zwolnienie z opłaty skarbowej, o której mowa w art. 7 pkt 2 i 3 u.o.s., ma wyłącznie charakter podmiotowy i dotyczy jednostek budżetowych oraz jednostek samorządu terytorialnego. Wykładnia celowościowa przepisów regulujących ulgi i zwolnienia podatkowe nie może przełamywać wyników wykładni językowej i systemowej, a nie ma podstaw do zastosowania analogii i rozciągania zwolnień podatkowych na stany

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 marca 2023 r., sygn. III FSK 3977/21

      Zwolnienie z opłaty skarbowej dotyczy wyłącznie jednostek budżetowych i jednostek samorządu terytorialnego. Aby zastosować zwolnienie, najpierw musi powstać obowiązek w opłacie skarbowej, a następnie podmiot musi spełniać warunki zwolnienia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 lipca 2019 r., sygn. II FSK 2424/17

      W przypadku opłaty skarbowej należnej od czynności urzędowych stan faktyczny, który podlega ustaleniu w postępowaniu podatkowym prowadzonym w celu wymiaru tej opłaty, obejmuje jedynie ustalenie, czy doszło do dokonania czynności urzędowej wskazanej w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej. Organ podatkowy nie jest przy tym uprawniony do dokonywania oceny prawidłowości dokonania tych czynności, gdyż

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2017 r., sygn. II FSK 881/15

      Użyte w art. 2 ust. 1 pkt lit. b) u.o.s. pojęcie "w sprawach" ma charakter ogólny dlatego też należy rozumieć przez nie wszystkie sprawy, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestię wyszczególnione w art. 2 u.o.s.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2016 r., sygn. II FSK 3214/13

      W stanie prawnym obowiązującym w Polsce w dniu 1 lipca 1984 r., opłatą skarbową było objęte podwyższenie kapitału zakładowego w spółce kapitałowej, a stawka podatku była wyższa niż 0,50 %. Powyższe oznacza, że po wejściu do Unii Europejskiej, Polska nie była zobowiązana do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych czynności podwyższenia kapitału w tego rodzaju spółce i nie zrezygnowała z opodatkowania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 596/12

      W stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. podwyższenie kapitału zakładowego spółki było objęte opłatą skarbową w stawce wyższej niż 0,5%. Tym samym, Rzeczpospolita Polska nie była zobowiązana na podstawie przepisów wspólnotowych do zwolnienia podwyższenia kapitału w spółce od podatku od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 622/12

      W stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. podwyższenie kapitału zakładowego spółki było objęte opłatą skarbową w stawce wyższej niż 0,5%. Tym samym, Rzeczpospolita Polska nie była zobowiązana na podstawie przepisów wspólnotowych do zwolnienia podwyższenia kapitału w spółce od podatku od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 625/12

      W stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. podwyższenie kapitału zakładowego spółki było objęte opłatą skarbową w stawce wyższej niż 0,5%. Tym samym, Rzeczpospolita Polska nie była zobowiązana na podstawie przepisów wspólnotowych do zwolnienia podwyższenia kapitału w spółce od podatku od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 584/12

      W stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. podwyższenie kapitału zakładowego spółki było objęte opłatą skarbową w stawce wyższej niż 0,5%. Tym samym, Rzeczpospolita Polska nie była zobowiązana na podstawie przepisów wspólnotowych do zwolnienia podwyższenia kapitału w spółce od podatku od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2014 r., sygn. II FSK 456/12

      W przypadku państwa takiego jak Rzeczpospolita Polska, które przystąpiło do Unii ze skutkiem od dnia 1 maja 2004 r., wobec braku postanowień wprowadzających odstępstwa w akcie przystąpienia tego państwa do Unii lub w innym akcie prawa Unii, art. 7 ust. 1 Dyrektywy, zmienionej Dyrektywą 85/303, powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidziane w nim obowiązkowe zwolnienie dotyczy wyłącznie czynności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2013 r., sygn. II FSK 31/12

      Art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej wśród dokumentów stwierdzających czynności cywilnoprawne podlegające tej opłacie nie wymieniono zmiany umowy spółki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego, a jedynie pismo stwierdzające zawiązanie spółki przez osoby fizyczne i osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej. Literalne brzmienie przepisu ustawy pozwalałoby zatem na stwierdzenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 maja 2013 r., sygn. II GSK 359/12

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2010 r., sygn. II FSK 674/10

      Opłata skarbowa pobrana w związku z wydaniem zaświadczenia VAT-25 nie stanowi obciążenia podatkowego w rozumieniu art. 90 TWE. Od obciążeń typu podatkowego (w rozumieniu art. 90 TWE) trzeba odróżnić obciążenia stanowiące pochodną wykonywania rozmaitych zadań w dziedzinie reglamentacji administracyjnej, wymagających ponoszenia ich kosztów przez podmioty zainteresowane, w tym osoby występujące o wydanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 2006 r., sygn. II FSK 1495/05

      1) W ramach zarzutów naruszenia prawa materialnego, skarżąca nie może skutecznie powoływać się na błędne (kwestionowane przez stronę) ustalenie faktu.2) Umowy sprzedaży dotyczące rzeczy ze składu celnego, utworzonego na podstawie ustawy- Prawo celne, również podlegają opłacie skarbowej, gdyż w rozumieniu ustawy o opłacie skarbowej towary sprzedawane ze składu celnego niewątpliwie nie znajdują się za

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 maja 2006 r., sygn. II FSK 735/05

      Opłaty skarbowej od podwyższonego kapitału spółki z o.o. nie pomniejsza się o opłatę wniesioną od uprzedniego podwyższenia kapitału, który nie został zgłoszony do zarejestrowania w związku z uchyleniem uchwały o tym podwyższeniu. Opłata pobrana przez notariusza od nieskutecznej w późniejszym okresie czynności podwyższenia kapitału zakładowego była zasadna i nie zachodziły przesłanki do jej zwrotu określone

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 maja 2006 r., sygn. II FSK 735/05

      Suma kapitału, o którym mowa w § 69 ust. 2 rozporządzenia w sprawie opłaty skarbowej, to suma kwot, które ten kapitał tworzą.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 3 stycznia 2006 r., sygn. II FW 6/05

      Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej /t.j. Dz.U. 2004 nr 253 poz. 2532 ze zm./ organem podatkowym właściwym w sprawie opłaty skarbowej jest m.in. prezydent miasta. Organem właściwym miejscowo w sprawie opłaty od podań /a do nich zalicza się odwołanie/ jest organ podatkowy właściwy ze względu na siedzibę organu, który przyjął podanie. Bez znaczenia jest okoliczność

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2005 r., sygn. FSK 2325/04

      Zwolnienie zawarte w art. 31 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej dotyczące podatków nie obejmuje opłaty skarbowej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 września 2005 r., sygn. FSK 2280/04

      Skoro art. 330 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ reguluje kwestię zwrotu nadpłat, to tylko w tym zakresie nakazuje w dalszym ciągu stosować do zdarzeń mających miejsce przed 1 stycznia 1998 r. przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /t.j. Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./. Nie odwołuje się on więc ogólnie do tej ustawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 września 2005 r., sygn. FSK 2247/04

      1. O wartości rynkowej nieruchomości w 2000 r. decydowały wyłącznie przesłanki określone w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o opłacie skarbowej /Dz.U. nr 4 poz. 23 ze zm./, a to oznacza, że nie mają na nią wpływu przesłanki określone w art. 134, art. 154 i art. 155 ustawy z dnia 2? sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /t.j. Dz.U. 2000 nr 46 poz. 543 ze zm./. 2. W pojęciu stanu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2005 r., sygn. GSK 1469/04

      Zastosowanie art. 169 par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm. pozostawienie podania bez rozpatrzenia/ w sytuacji, gdy opłatę skarbową uiszczono przelewem winno być poprzedzone oceną czy nie występowały prawem przewidziane okoliczności uzasadniające odstąpienie od zasady uiszczania opłaty znakami opłaty skarbowej.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00