Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. III FSK 1241/22

      Zgodnie z art. 1 ust.1 pkt 2 u.o.s. opłata skarbowa jest wymagana za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo prokury lub jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym, a obowiązek jej zapłaty spoczywa solidarnie na mocodawcy i pełnomocniku zgodnie z art. 5 ust. 2 u.o.s.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 marca 2023 r., sygn. III FSK 3907/21

      Zwolnienia z opłaty skarbowej, wynikające z art. 7 pkt 2 i 3 u.o.s., mają charakter wyłącznie podmiotowy. Aby zastosować omawiane zwolnienia dla konkretnego podmiotu, musi najpierw powstać obowiązek w opłacie skarbowej, a następnie należy ustalić, czy podmiot jest jednostką budżetową lub jednostką samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego nie są jednostki pomocnicze gmin, ani związki

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 marca 2023 r., sygn. III FSK 468/22

      1. Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 7 pkt 2 u.o.s., ma charakter wyłącznie podmiotowy i dotyczy jedynie jednostek budżetowych, co oznacza, że tylko one mogą być zwolnione z opłaty skarbowej. 2. Zwolnienie z opłaty skarbowej nie obejmuje podmiotów, które choć reprezentowane są przez jednostki budżetowe, same w sobie nie spełniają kryteriów jednostki budżetowej określonych w przepisach prawa

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 marca 2023 r., sygn. III FSK 3977/21

      Zwolnienie z opłaty skarbowej dotyczy wyłącznie jednostek budżetowych i jednostek samorządu terytorialnego. Aby zastosować zwolnienie, najpierw musi powstać obowiązek w opłacie skarbowej, a następnie podmiot musi spełniać warunki zwolnienia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 marca 2023 r., sygn. III FSK 3913/21

      Zwolnienie z opłaty skarbowej, o której mowa w art. 7 pkt 2 i 3 u.o.s., ma wyłącznie charakter podmiotowy i dotyczy jednostek budżetowych oraz jednostek samorządu terytorialnego. Wykładnia celowościowa przepisów regulujących ulgi i zwolnienia podatkowe nie może przełamywać wyników wykładni językowej i systemowej, a nie ma podstaw do zastosowania analogii i rozciągania zwolnień podatkowych na stany

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 lipca 2019 r., sygn. II FSK 2424/17

      W przypadku opłaty skarbowej należnej od czynności urzędowych stan faktyczny, który podlega ustaleniu w postępowaniu podatkowym prowadzonym w celu wymiaru tej opłaty, obejmuje jedynie ustalenie, czy doszło do dokonania czynności urzędowej wskazanej w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej. Organ podatkowy nie jest przy tym uprawniony do dokonywania oceny prawidłowości dokonania tych czynności, gdyż

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2017 r., sygn. II FSK 881/15

      Użyte w art. 2 ust. 1 pkt lit. b) u.o.s. pojęcie "w sprawach" ma charakter ogólny dlatego też należy rozumieć przez nie wszystkie sprawy, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestię wyszczególnione w art. 2 u.o.s.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2016 r., sygn. II FSK 3214/13

      W stanie prawnym obowiązującym w Polsce w dniu 1 lipca 1984 r., opłatą skarbową było objęte podwyższenie kapitału zakładowego w spółce kapitałowej, a stawka podatku była wyższa niż 0,50 %. Powyższe oznacza, że po wejściu do Unii Europejskiej, Polska nie była zobowiązana do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych czynności podwyższenia kapitału w tego rodzaju spółce i nie zrezygnowała z opodatkowania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 596/12

      W stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. podwyższenie kapitału zakładowego spółki było objęte opłatą skarbową w stawce wyższej niż 0,5%. Tym samym, Rzeczpospolita Polska nie była zobowiązana na podstawie przepisów wspólnotowych do zwolnienia podwyższenia kapitału w spółce od podatku od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 622/12

      W stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. podwyższenie kapitału zakładowego spółki było objęte opłatą skarbową w stawce wyższej niż 0,5%. Tym samym, Rzeczpospolita Polska nie była zobowiązana na podstawie przepisów wspólnotowych do zwolnienia podwyższenia kapitału w spółce od podatku od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 625/12

      W stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. podwyższenie kapitału zakładowego spółki było objęte opłatą skarbową w stawce wyższej niż 0,5%. Tym samym, Rzeczpospolita Polska nie była zobowiązana na podstawie przepisów wspólnotowych do zwolnienia podwyższenia kapitału w spółce od podatku od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 584/12

      W stanie prawnym obowiązującym w dniu 1 lipca 1984 r. podwyższenie kapitału zakładowego spółki było objęte opłatą skarbową w stawce wyższej niż 0,5%. Tym samym, Rzeczpospolita Polska nie była zobowiązana na podstawie przepisów wspólnotowych do zwolnienia podwyższenia kapitału w spółce od podatku od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2014 r., sygn. II FSK 456/12

      W przypadku państwa takiego jak Rzeczpospolita Polska, które przystąpiło do Unii ze skutkiem od dnia 1 maja 2004 r., wobec braku postanowień wprowadzających odstępstwa w akcie przystąpienia tego państwa do Unii lub w innym akcie prawa Unii, art. 7 ust. 1 Dyrektywy, zmienionej Dyrektywą 85/303, powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidziane w nim obowiązkowe zwolnienie dotyczy wyłącznie czynności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2013 r., sygn. II FSK 31/12

      Art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej wśród dokumentów stwierdzających czynności cywilnoprawne podlegające tej opłacie nie wymieniono zmiany umowy spółki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego, a jedynie pismo stwierdzające zawiązanie spółki przez osoby fizyczne i osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej. Literalne brzmienie przepisu ustawy pozwalałoby zatem na stwierdzenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2010 r., sygn. II FSK 674/10

      Opłata skarbowa pobrana w związku z wydaniem zaświadczenia VAT-25 nie stanowi obciążenia podatkowego w rozumieniu art. 90 TWE. Od obciążeń typu podatkowego (w rozumieniu art. 90 TWE) trzeba odróżnić obciążenia stanowiące pochodną wykonywania rozmaitych zadań w dziedzinie reglamentacji administracyjnej, wymagających ponoszenia ich kosztów przez podmioty zainteresowane, w tym osoby występujące o wydanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 2006 r., sygn. II FSK 1495/05

      1) W ramach zarzutów naruszenia prawa materialnego, skarżąca nie może skutecznie powoływać się na błędne (kwestionowane przez stronę) ustalenie faktu.2) Umowy sprzedaży dotyczące rzeczy ze składu celnego, utworzonego na podstawie ustawy- Prawo celne, również podlegają opłacie skarbowej, gdyż w rozumieniu ustawy o opłacie skarbowej towary sprzedawane ze składu celnego niewątpliwie nie znajdują się za

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 maja 2006 r., sygn. II FSK 735/05

      Opłaty skarbowej od podwyższonego kapitału spółki z o.o. nie pomniejsza się o opłatę wniesioną od uprzedniego podwyższenia kapitału, który nie został zgłoszony do zarejestrowania w związku z uchyleniem uchwały o tym podwyższeniu. Opłata pobrana przez notariusza od nieskutecznej w późniejszym okresie czynności podwyższenia kapitału zakładowego była zasadna i nie zachodziły przesłanki do jej zwrotu określone

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 maja 2006 r., sygn. II FSK 735/05

      Suma kapitału, o którym mowa w § 69 ust. 2 rozporządzenia w sprawie opłaty skarbowej, to suma kwot, które ten kapitał tworzą.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 3 stycznia 2006 r., sygn. II FW 6/05

      Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej /t.j. Dz.U. 2004 nr 253 poz. 2532 ze zm./ organem podatkowym właściwym w sprawie opłaty skarbowej jest m.in. prezydent miasta. Organem właściwym miejscowo w sprawie opłaty od podań /a do nich zalicza się odwołanie/ jest organ podatkowy właściwy ze względu na siedzibę organu, który przyjął podanie. Bez znaczenia jest okoliczność

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2005 r., sygn. FSK 2325/04

      Zwolnienie zawarte w art. 31 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej dotyczące podatków nie obejmuje opłaty skarbowej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 września 2005 r., sygn. FSK 2280/04

      Skoro art. 330 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ reguluje kwestię zwrotu nadpłat, to tylko w tym zakresie nakazuje w dalszym ciągu stosować do zdarzeń mających miejsce przed 1 stycznia 1998 r. przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /t.j. Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./. Nie odwołuje się on więc ogólnie do tej ustawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 września 2005 r., sygn. FSK 2247/04

      1. O wartości rynkowej nieruchomości w 2000 r. decydowały wyłącznie przesłanki określone w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o opłacie skarbowej /Dz.U. nr 4 poz. 23 ze zm./, a to oznacza, że nie mają na nią wpływu przesłanki określone w art. 134, art. 154 i art. 155 ustawy z dnia 2? sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /t.j. Dz.U. 2000 nr 46 poz. 543 ze zm./. 2. W pojęciu stanu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2004 r., sygn. FSK 787/04

      1. Dokument stwierdzający ustanowienie pełnomocnika przez prokurenta nie podlega zwolnieniu od opłaty skarbowej przewidzianej w części V ust. 1 pkt 4 załącznika do ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej /Dz.U. nr 86 poz. 960 ze zm.; tekst jednolity: Dz.U. 2004 nr 253 poz. 2532 ze zm./. 2. Prokurent nie może ustanawiać dalszych prokurentów, a udzielone przez niego pełnomocnictwa nie mogą

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2004 r., sygn. FSK 1424/04

      Skoro w świetle przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ Spółka była podatnikiem podatku od towarów i usług, to czynności wymienione w art. 2, art. 3 tej ustawy wykonywane przez Spółkę nie podlegały opłacie skarbowej, stosownie do przepisu art. 3 ust. 1 pkt 5 lit. "a" ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00