Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 kwietnia 2010 r., sygn. IV SA/Wa 2140/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aneta Dąbrowska, Sędziowie Sędzia WSA Jakub Linkowski, Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska (spr.), Protokolant Joanna Kurek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 kwietnia 2010 r. sprawy ze skargi L. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości I. uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję Burmistrza Miasta i Gminy B. z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...]; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz skarżącego L. M. kwotę 5100 (pięć tysięcy sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] listopada 2007 r., nr [...], Burmistrz Miasta i Gminy B. ustalił dla L. M. obowiązek uiszczenia opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości położonej we wsi P., działka ewidencyjna nr [...], w wysokości 71.676,00 zł i orzekł o pobraniu tej opłaty w terminie 30 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji. W uzasadnieniu podniesiono, że Rada Miejska w B. dnia [...] kwietnia 2005 r. podjęła uchwałę nr [...] zmieniającą plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy B. w części obszaru P., na którym położona jest przedmiotowa działka. Wartość stawki procentowej opłaty związanej ze wzrostem wartości tego terenu została w uchwale określona na 20%. Nieruchomość została sprzedana w dniu [...] lipca 2007 r. W celu określenia wartości gruntu sporządzono operat szacunkowy, który potwierdza wzrost jego wartości między okresem sprzed wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a okresem po wejściu w życie tego planu.

Od decyzji Burmistrz Miasta i Gminy B. L. M. wniósł odwołanie, w którym podniósł, że bez dokonania inwestycji żądanych przez nabywcę nieruchomości, nieruchomość mogłaby być użytkowana wyłącznie na cele rolne. Wykonanie wszystkich niezbędnych nakładów warunkujących eksploatację nieruchomości zgodnie z jej dopuszczalnym obecnie przeznaczeniem, pozwoli dopiero w przyszłości na oszacowanie jej wartości. Stwierdził, że zmiana przeznaczenia wynikająca z miejscowego planu, nie jest w Gminie B. elementem wpływającym w decydujący sposób na ceny nieruchomości, oraz że nawet rzeczoznawca przyznał, że ceny gruntów rolnych na terenach spodziewanego przekształcenia są znacznie wyższe niż ceny gruntów typowo rolnych. Zmiana przeznaczenia została już wcześniej "skonsumowana" na etapie wprowadzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy B. z dnia [...] czerwca 2003 r. Rzeczoznawca stwierdził także, że ceny gruntu są znacznie zróżnicowane, a szacowana nieruchomość nie charakteryzuje się żadnymi szczególnie podnoszącymi jej wartość i cenę elementami (wprost przeciwnie: nieruchomość jest nieuzbrojona, brakuje mediów). Odwołujący się wskazał, że rzeczoznawca przyjął do porównania zbyt małe działki, a powierzchnia

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00