Świat w liczbach. Branże
Środowisko biznesowe
Nawet jeśli w 2025 r. nie wybuchną nowe poważne konflikty, globalna gospodarka i tak będzie pod wpływem napięć geopolitycznych. Światowy PKB wzrośnie zaledwie o 2,5 proc. Gospodarki państw europejskich będą się umacniać, natomiast na rynkach wschodzących widoczne się stanie wyhamowanie trendu ze względu na bariery handlowe, zmiany klimatyczne i trudności technologiczne. Inflacja i stopy procentowe spadną, jednak wysoki dług publiczny i konieczność podnoszenia budżetów obronnych będą ograniczać możliwości wydatkowe rządów.
Motoryzacja
Po niemal całkowitym zastoju w 2024 r., sprzedaż nowych samochodów osobowych na całym świecie wzrośnie o 2 proc. Trochę lepiej będzie na rynku samochodów ciężarowych, których sprzedaż zwiększy się o 4 proc., głównie dzięki rozwojowi inwestycji infrastrukturalnych na rynkach wschodzących. Największą nadzieją rynku motoryzacyjnego staną się auta elektryczne. Ich sprzedaż wzrośnie o jedną czwartą, jednak popyt będzie poniżej ostatnich rekordowych wyników. Potencjalni nabywcy – zniechęceni wysokimi cenami i obawą o zasięg aut – wybiorą raczej zakup modeli spalinowych.
Uwaga branży skupi się na nieustannych, chociaż niekonsekwentnych, wysiłkach w celu ograniczenia emisyjności pojazdów. Norwegia zamierza zostać w 2025 r. pierwszym krajem, w którym wszystkie nowe samochody osobowe będą bezemisyjne, jednak już wiadomo, że cel ten jest nierealny w przypadku małych pojazdów dostawczych. Nawet Australia, do tej pory pozostająca w tyle, zapowiada wprowadzenie norm efektywności paliwowej. Tymczasem UE odkłada wdrożenie norm Euro 7 do 2028 r. Nie ułatwi to jednak sytuacji właścicieli samochodów napędzanych benzyną czy ropą. Coraz więcej miast wprowadzi strefy czystego transportu. Pierwszą stolicą, która zakaże wjazdu do centrum pojazdom napędzanym paliwami kopalnymi, okaże się Sztokholm.
Chiny wygenerują aż połowę światowej sprzedaży aut elektrycznych i w ten sposób z nawiązką wypełnią swoje zobowiązania produkcyjne. Chińskie pojazdy elektryczne będą coraz popularniejsze. Koncern BYD, światowy potentat w produkcji elektryków, zamierza sprzedać 1 mln pojazdów za granicę. Mają mu w tym pomóc nowe fabryki otwarte w Brazylii i na Węgrzech. Z kolei wietnamski VinFast skieruje swoją produkcję głównie do klientów w Indiach i