Czy pracodawca musi bronić się w sądzie przed zarzutem pracownika, że przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony była nieuzasadniona
Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany w przepisach prawa pracy dotyczące m.in. mobbingu i dyskryminacji, monitoringu pracowników czy ochrony danych osobowych powodują konieczność weryfikacji aktualności regulaminu pracy. Niektóre zawarte w regulaminie pracy zapisy mogą być bowiem niezgodne z nowymi przepisami. Natomiast postanowienia regulaminu pracy mniej korzystne niż przepisy prawa pracy nie obowiązują
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Od 9 lipca 2018 r. obowiązują zmiany w przepisach Kodeksu cywilnego dotyczące przedawnienia. W wyniku nowelizacji zostały skrócone podstawowe terminy przedawnienia roszczeń z 10 do 6 lat. Ponadto inaczej niż poprzednio obliczane są terminy przedawnienia roszczeń cywilnoprawnych. Dodatkowo w niektórych przypadkach sąd musi uwzględniać z urzędu przedawnienie roszczenia.
Możliwość tworzenia związków zawodowych i przystępowania do nich przez osoby świadczące pracę na podstawie umów o dzieło, zlecenia czy w ramach tzw. samozatrudnienia to najważniejsza zmiana, jaką uchwalono w zakresie tworzenia i funkcjonowania organizacji związkowych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Według prawa unijnego pracownicy znajdujący się w porównywalnej sytuacji nie powinny być różnie traktowani ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, religię lub przekonania, orientację seksualną, pochodzenie rasowe oraz etniczne i przynależność państwową. Wygląd (atrakcyjność) nie został zakwalifikowany jako kryterium dyskryminacji.
Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że umowy na czas określony powinny mieć charakter wyjątkowy i regułą jest zawieranie umów na czas nieokreślony. Prawo krajowe nie może pozbawiać pracowników (również starszych) ochrony przed nadużywaniem umów na czas określony.
Pracownicy z Polski podlegają w Niemczech takiej samej ochronie jak pracownicy-Niemcy w zakresie warunków zatrudnienia, m.in. nawiązania stosunku pracy, czasu pracy czy prawa do urlopu.
Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników powinni posiadać regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Regulaminy te powinni tworzyć również pracodawcy zatrudniający od 20 do 49 pracowników, jeżeli zażądały tego działające w firmie związki zawodowe. Pracodawcy muszą też posiadać inne przepisy zakładowe, np. regulamin zfśs czy obwieszczenie o systemach czasu pracy. W przypadku sprzeczności
Z jednym z pracowników objętych klauzulą konkurencyjną po ustaniu zatrudnienia rozwiązaliśmy umowę o pracę. Z umowy o zakazie konkurencji wynika, że pracownik powinien powstrzymać się od działalności konkurencyjnej przez 2 lata w zamian za odszkodowanie w wysokości 25% otrzymywanego wynagrodzenia. Osoba ta zgłosiła nam jednak, że inny pracownik, pracujący na takim samym stanowisku co ona i z porównywalnym
Pracownikom naszej firmy przysługują na podstawie umowy o pracę premie kwartalne. Wypłacamy je w ciągu 2 miesięcy od zakończenia danego kwartału. Ponadto w regulaminie premiowania jest zapis, zgodnie z którym pracownik ma prawo do tej premii, jeżeli w chwili jej wypłaty pozostawał w zatrudnieniu. Z końcem stycznia 2015 r. na mocy porozumienia stron zakończyliśmy współpracę z jednym z pracowników. Poinformowaliśmy
Przeprowadzając rekrutację, chcemy wprowadzić wymóg, że zatrudniamy tylko osoby niepalące. Częste wychodzenie pracowników na papierosa dezorganizuje nam pracę. Czy możemy zastosować takie kryterium przy rekrutacji - pyta Czytelnik z Chorzowa.
Stosowanie prawa pracy w praktyce powoduje ciągle nowe wątpliwości. Przepis wydaje się prosty i zrozumiały do czasu konieczności zastosowania go w konkretnej sytuacji, która niejednokrotnie odbiega od rozwiązania modelowego. W opracowaniu zostały omówione zarówno problemy, które wiążą się z wyzwaniami stawianymi przed pracodawcami, takimi jak: stosowanie regulacji dotyczącej mobbingu, konsekwencje
W czasie EURO 2012, ze względu na odbywające się w Warszawie piłkarskie rozgrywki, w dniu meczu zwalnialiśmy pracowników z pracy o 2 godziny wcześniej. Nasza firma ma siedzibę w centrum miasta, więc wcześniejsze zwolnienia pracowników z pracy ułatwiały im dojazd do domów. Zwolnienia te nie dotyczyły jednak pracownic sekretariatu, których obecność w pracy była konieczna ze względu na zapewnienie prawidłowego
Mechanizm przeciwdziałania nadużywaniu umów na czas określony zawiera art. 251 k.p., którego celem jest wdrożenie przepisów dyrektywy 99/70/WE dotyczącej zatrudnienia terminowego.
Nasza firma posiada sieć sklepów. Pracownicy wykonywali pracę również w Wigilię. Tego dnia zwolniliśmy wcześniej do domu wszystkie pracownice, aby mogły przygotować kolację, a mężczyźni zostali do końca dnia pracy. Czy nasze postępowanie może zostać potraktowane jako dyskryminujące? Zarzuca nam to jeden z pracowników, który z końcem roku został zwolniony z pracy. Czy takie wcześniejsze zwolnienie mogło
Pracodawca może m.in. uzależnić zatrudnienie kandydata od uznania posiadanych przez niego kwalifikacji zawodowych zdobytych w innym państwie członkowskim UE przez odpowiedni organ w Polsce.
Zatrudniamy kierowców na pełny etat i kilka osób na tym stanowisku na pół etatu. Ostatnio, po zawarciu umowy na pełny etat z kierowcą z zewnątrz, zgłosił się do nas kierowca pracujący u nas na pół etatu z żądaniem zatrudnienia go w pełnym wymiarze. Czy żądanie pracownika jest uzasadnione?
Pracodawca jest zwolniony z obowiązku dokonania usprawnień dla osoby niepełnosprawnej, jeżeli skutkowałoby to dla niego nieproporcjonalnie wysokimi obciążeniami, a obciążenia te nie byłyby w wystarczającym stopniu rekompensowane ze środków publicznych.
Przeprowadzając rekrutację chcemy wprowadzić wymóg, że zatrudnimy tylko osoby niepalące. Częste wychodzenie pracowników na papierosa dezorganizuje nam bowiem pracę. Czy możemy zastosować takie kryterium przy rekrutacji?