Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Sporządzanie planu BIOZ dla inwestycji budowlanych

      Plan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w skrócie nazywany planem BIOZ, jest to dokument opisujący sposób wykonywania danego zadania budowlanego pod względem bezpieczeństwa pracy. Śmiało można stwierdzić, że jest to jeden z najważniejszych dokumentów z zakresu bhp na każdej budowie, na której jest wymagany, bowiem zawiera informacje istotne dla bezpieczeństwa pracy podczas realizacji budowy oraz wytyczne

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Zarządzanie biurem rachunkowym

      Wstęp Organizacja pracy biura rachunkowego jest systemem zasad, metod i działań prowadzonych równolegle w różnych obszarach w celu wprowadzenia ładu i porządku w tym działaniu. Koordynacja działań i ich harmonia jest celem samym w sobie i ma ogromny wpływ na postrzeganie jakości oferowanych usług. Im lepiej zorganizowana jest praca biura rachunkowego, tym wyższe osiąga ono oceny w oczach klientów i

    • comment
      Porada
      aktualna

      Zakupy firmowe – od jakich wydatków odliczymy VAT

      Warunkiem odliczenia VAT od dokonanych zakupów jest, aby towary lub usługi były wykorzystywane do działalności opodatkowanej. W praktyce często trudno ustalić, czy mamy do czynienia z zakupem do celów działalności czy do celów osobistych. Problem z odliczeniem VAT mają też podatnicy, którzy nie dysponują klasyczną fakturą. Nie zawsze jest jednak konieczna. Dlatego w publikacji omawiamy poszczególne

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Sponsoring – rozliczenie podatkowe i ewidencja

      Jedną ze stosowanych przez przedsiębiorców form promocji jest tzw. sponsoring. Pozwala on przedsiębiorcom zarówno reklamować swoją działalność, jak i wspierać wybrany cel. Sponsorzy mogą nie tylko rozliczyć wydatki na sponsoring w kosztach podatkowych, ale i skorzystać z ulgi podatkowej wprowadzonej 1 stycznia 2022 r.. W opracowaniu przedstawiamy skutki podatkowe oraz ewidencję księgową działań sponsoringowych

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Sprawozdanie finansowe za 2021 r. – zatwierdzanie, składanie, przechowywanie i odpowiedzialność

      Każda jednostka stosująca ustawę o rachunkowości ma obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego, jego zatwierdzenia i udostępnienia „na zewnątrz”, tj. przekazania do Krajowego Rejestru Sądowego, Szefa KAS lub ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Cykl ten wydaje się dość prosty, jednak ze względu na fakt, że sprawozdanie finansowe stanowi główne źródło informacji na temat kondycji jednostki

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Likwidacja działalności w księgach rachunkowych

      Przedłużająca się pandemia COVID-19 i nakładane w związku z tym ograniczenia w zakresie działalności powodują, że wielu przedsiębiorców decyduje się lub jest zmuszonych podjąć decyzję o likwidacji działalności. W tym materiale przedstawiamy, jak proces ten przebiega w księgach rachunkowych likwidowanej jednostki.

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Pakiet SLIM VAT 2 – rozliczenia na przykładach

      7 września oraz 1 października 2021 r. weszły w życie zmiany w ustawie o VAT wprowadzone w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 2. W artykule omawiamy te zmiany oraz ich praktyczne skutki na konkretnych przykładach.

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – nowe obowiązki biur rachunkowych od 31 października 2021 r.

      Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nakłada na biura rachunkowe liczne obowiązki związane z nawiązywaniem stosunków gospodarczych z klientami, monitorowaniem oraz analizą transakcji przez nich przeprowadzanych. 31 października 2021 r. wchodzą w życie ważne zmiany, które bezpośrednio wpływają na biura rachunkowe i wymagają podjęcia konkretnych działań. W opracowaniu

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Praca zdalna. Twoje idealne miejsce pracy

      Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać

    • comment
      Artykuł
      nieaktualny

      Umowa z biurem rachunkowym – odpowiedzialność cywilna i karna księgowej

      Umowa zawarta pomiędzy biurem rachunkowym a klientem nie tylko określa obowiązki i uprawnienia stron, ale także jest w znacznej mierze wyznacznikiem zakresu odpowiedzialności biura rachunkowego i księgowej, nie tylko w zakresie odpowiedzialności cywilnej, lecz również odpowiedzialności karnej (np. świadczenie usług w taki sposób, który może wyczerpać znamiona czynu zabronionego). W treści niniejszego

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Jak rozliczać VAT, gdy korzystamy z bonów – aktualne problemy

      Od 2 lat obowiązują nowe zasady opodatkowania VAT przekazania bonów. Wcześniej zasadniczo tego typu zdarzenia były obojętne podatkowo. Obecnie wykształciła się już pewna praktyka stosowania nowych przepisów, dzięki czemu można rozwiązywać wiele problemów związanych z bonami, m.in. jak dokumentować sprzedaż bonów, czy istnieje obowiązek korekty, gdy nie wykorzystano bonu w terminie.

    • comment
      Artykuł
      aktualny

      Jakie zapisy powinny się znaleźć w oświadczeniu klienta biura rachunkowego dla celów oznaczenia transakcji

      W związku z obowiązkiem oznaczania transakcji w ewidencji i JPK wiele biur rachunkowych zamierza zwracać się do klientów z prośbą o składanie oświadczeń o faktach znanych wyłącznie klientowi, niezbędnych dla właściwego oznaczenia transakcji. Przedstawiamy przykładowe wzory takich oświadczeń, z zastrzeżeniem, że nie są one wymagane ani regulowane przez prawo podatkowe.

    • comment
      Artykuł

      Rozliczenie VAT od zakupów firmowych w czasie pandemii na przykładach

      Od zakupionych towarów i usług podatnik odlicza VAT. Jednak nie od wszystkich. Po pierwsze, liczy się cel dokonanych zakupów. Czy każdy zakup możemy uznać za firmowy? Na pewno nie. Ostatni okres epidemii COVID-19 pokazuje, jak trudno wyznaczyć granicę między celem firmowym a osobistym podatnika lub jego pracowników. Po drugie, zakup musi być prawidłowo udokumentowany przez sprzedawcę, który jest podatnikiem

    • comment
      Artykuł

      Kiedy usługi konserwacyjne są opodatkowane stawką 8%

      Od 1 lipca 2020 r. przeniesiono do ustawy o VAT przepisy dotyczące zasad opodatkowania robót konserwacyjnych. Przez lata kwestia ta była regulowana w rozporządzeniu wykonawczym MF w sprawie obniżonych stawek VAT. Zmiany w zakresie umiejscowienia omawianych przepisów nie wpłynęły na wysokość stawki VAT, jaką należy stosować do robót konserwacyjnych. Był to zabieg czysto techniczny. Mimo to prawidłowe

    • comment
      Artykuł
    • comment
      Artykuł

      W przypadku jakich usług o miejscu ich opodatkowania decyduje położenie nieruchomości

      Miejscem świadczenia (i w konsekwencji opodatkowania) usług związanych z nieruchomościami jest kraj położenia nieruchomości. Zasada ta ma szczególne znaczenie dla tzw. transakcji zagranicznych. Błędna klasyfikacja może spowodować, że VAT będzie naliczony niepotrzebnie lub zostanie zastosowane odwrotne obciążenie mimo braku takiego prawa. W praktyce często też trudno ustalić, jaka to usługa, mimo że

    • comment
      Artykuł

      Zaliczki w VAT – problemy z rozliczeniem po zmianach

      Otrzymanie zaliczki powoduje najczęściej konieczność rozliczenia VAT. Po stronie sprzedawców skutkuje to powstaniem obowiązku podatkowego. Towarzyszy temu obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej lub zaewidencjonowania otrzymanej kwoty za pomocą kasy rejestrującej. Od 1 listopada 2019 r. wiele wątpliwości wzbudza rozliczanie zaliczek w ramach mechanizmu podzielonej płatności. Natomiast od 2020 r.

    • comment
      Artykuł

      Obowiązkowy split payment – aktualne problemy

      Obligatoryjny split payment obowiązuje od 1 listopada 2019 r. Regulacja ta nadal wzbudza wiele wątpliwości w praktyce. Często pojawiają się pytania, czy sprawdzenie rachunku na białej liście zwalnia z zastosowania split payment oraz kiedy faktura powinna mieć oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności” i jak naprawić błąd, gdy takiego oznaczenia nie ma.

    • comment
      Artykuł

      Zmiany 2020! Biała lista podatników VAT - sankcje

      Już 1 stycznia 2020 r. wejdą w życie przepisy określające sankcje dla podatników dokonujących płatności na rachunki spoza wykazu, o którym mowa w art. 96b ustawy o VAT (czyli spoza białej listy). To zatem najwyższy czas, aby poznać te przepisy. Pomoże w tym niniejszy raport, w którym szeroko i na przykładach omówione zostały przepisy regulujące prowadzenie wskazanego wykazu oraz sankcje wchodzące w

    • comment
      Artykuł
    • comment
      Artykuł

      Pracodawca przed sądem pracy – zmiany w przepisach procesowych

      Od 7 listopada 2019 r. zacznie obowiązywać największa od kilkunastu lat nowelizacja procedury cywilnej. Wpłynie ona także na procesy toczące się przed sądami pracy. Jedną z nowości - odnoszącą się tylko do sądów pracy - jest zmiana przewidująca możliwość dalszego nakazania zatrudniania pracownika na czas procesu po nieprawomocnym przywróceniu pracownika do pracy przez sąd pierwszej instancji. Wcześniej

    • comment
      Artykuł

      Hulajnoga w firmie – zasady używania przez pracowników, rozliczenie podatkowe oraz księgowe w księgach rachunkowych i pkpir

      Coraz popularniejszym sposobem przemieszczania się staje się jazda na hulajnodze. Jak się okazuje korzystają z nich nie tylko osoby prywatne, ale również przedsiębiorcy. Ci ostatni nabywają hulajnogi nie tylko dla siebie, ale także dla swoich pracowników. W raporcie przedstawiamy jak rozliczać zakup hulajnóg na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej wraz z ewidencją w pkpir i księgach rachunkowych

    • comment
      Artykuł

      Jak rozwiązywać stosunki pracy z nauczycielami zatrudnionymi na umowę o pracę i na podstawie mianowania

      W placówkach feryjnych nauczyciele zatrudnieni na umowy na czas nieokreślony powinni otrzymać wypowiedzenia do 31 maja 2019 r., bo ich stosunek pracy musi się rozwiązać z końcem roku szkolnego, tj. 31 sierpnia br. Dotyczy to także pracowników pedagogicznych z wygaszanych w tym roku gimnazjów. W przypadku likwidowanych gimnazjów zakończenie stosunku pracy z końcem sierpnia br. obejmuje również nauczycieli

    • comment
      Artykuł

      Jakie zmiany wprowadza ustawa dostosowująca przepisy prawa pracy do RODO

      Nowy katalog danych, jakich można wymagać od kandydata do pracy oraz pracownika, a także zakaz prowadzenia monitoringu w pomieszczeniach zajmowanych przez związki zawodowe, to najważniejsze zmiany przewidziane w nowelizacji dostosowującej przepisy prawa pracy do RODO. Od kandydatów do pracy nie będzie można wymagać podania imion rodziców i miejsca zamieszkania. Możliwe będzie natomiast żądanie od nich

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00