Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 września 2023 r., sygn. I GSK 2165/19

      Z przepisu art. 169 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wynika, że dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu państwa w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania. Do takiego poglądu przekonuje użyte w tym przepisie dwukrotnie słowo "wyższej" - "wyższej niż określona

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2023 r., sygn. I GSK 1961/19

      Zastosowania przez organ administracyjny art. 70 § 1 O.p. nie można utożsamiać wyłącznie ze stwierdzeniem, że nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego. Efektem zastosowania tego przepisu może być bowiem stwierdzenie przez organ administracyjny, że należność publicznoprawna uległa przedawnieniu, jak również ustalenie przez ten organ, że termin ten jeszcze nie upłynął.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2023 r., sygn. I GSK 1458/19

      Z art. 169 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wprost wynika, że dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu państwa w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie, lub finansowanie dotowanego zadania. Przekonuje do takiego poglądu użyte w tym przepisie dwukrotnie słowo "wyższej" - "wyższej niż określona w

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2023 r., sygn. I GSK 1482/19

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. I GSK 1380/19

      Przyjęcie – jak chciałaby tego skarżąca kasacyjnie – poglądu, że ustawodawca z uwagi na szeroko określony w art. 46 u.l.u. zakres zadań daje dużą swobodę przy sposobie wydatkowania tejże dotacji, przez co dotacja ta ma charakter subwencyjny prowadzić musiałoby do nieakceptowalnych wniosków. Mianowicie oznaczałoby, że nie ma znaczenia jakiego rodzaju wydatki są realizowane w ramach otrzymanej dotacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 maja 2023 r., sygn. I GSK 554/19

      Zgodnie z art. 207 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w przypadku, gdy środki przeznaczone na realizację programów finansowanych ze środków europejskich są wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 tej ustawy, podlegają zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 634/19

      Procedury, o których mowa w art. 184 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, to procedury określone w umowie międzynarodowej lub inne procedury obowiązujące przy wykorzystaniu wydatkowanych środków. Mogą to być procedury wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, takich jak np. prawo zamówień publicznych, ale również procedury określone w dokumentach systemu realizacji danego programu,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 602/19

      Środki unijne podlegają zwrotowi tylko wówczas gdy wykorzystano je z naruszeniem procedur, które to naruszenie stanowi "nieprawidłowość". Wymieniona "nieprawidłowość" ma miejsce w sytuacji, gdy wskutek naruszenia procedur doszło do powstania szkody lub mogłoby dojść do jej powstania w budżecie ogólnym UE. Możliwość powstania szkody należy rozumieć jako możliwość uszczuplenia środków unijnych. Dla uznania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 395/19

      Inne procedury, o których mowa w art. 184 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, to także procedury określone w umowie między beneficjentem a instytucją zarządzającą projektem.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 293/19

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 186/19

      Instytucja Zarządzająca zawiera zarówno umowy o dofinansowanie, wypłaca środki, kontroluje, jak i wydaje decyzje o zwrocie dofinansowania w sytuacji, gdy zajdą ku temu przesłanki. Działania Instytucji Zarządzającej mają oparcie wprost w przepisach ustawy o finansach publicznych. Do postępowania w zakresie ubiegania się oraz udzielania dofinansowania na podstawie ustawy ze środków pochodzących z budżetu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 159/19

      Wydatkowanie środków dotacji bez uwzględnienia faktycznego wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej narusza zasady przekazywania dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej (art. 129 ustawy o finansach publicznych).

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 173/19

      Inne procedury, o których mowa w art. 184 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, to także procedury określone w umowie między beneficjentem a instytucją zarządzającą projektem.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 127/19

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 października 2022 r., sygn. I GSK 3359/18

      Przepis art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego może mieć zastosowanie tylko do decyzji uznaniowych, w których organ ma możliwość swobody decyzyjnej w orzekaniu, w ramach której może uwzględnić interes społeczny lub słuszny interes strony. Dlatego przepisu tego nie można stosować dla uchylenia lub zmiany decyzji, przy której wydaniu organ nie posiadał żadnego luzu decyzyjnego, gdyż bezwzględnie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 października 2022 r., sygn. I GSK 3086/18

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 października 2022 r., sygn. I GSK 3126/18

      Kwoty dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami ustala się zgodnie z zasadami przyjętymi w budżecie państwa do określania wydatków podobnego rodzaju.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 lutego 2006 r., sygn. II GSK 375/05

      1. Stosownie do art. 90 ust. 2b i ust. 3 w związku z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz.U. 2004 nr 256 poz. 2572 ze zm./ osobie prowadzącej niepubliczne przedszkole przysługuje dotacja na każdego ucznia, jeżeli w ramach jego wychowywania przedszkolnego zostały poniesione nakłady zapewniające pełną realizację zadań określonych w zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 9 września 2002 r., sygn. FPS 10/02

      Artykuł 24 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /t.j. Dz.U. 1999 nr 54 poz. 572 ze zm./ pozwala inspektorowi kontroli skarbowej wydać decyzję zobowiązującą regionalną kasę chorych na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ do zwrotu dotacji udzielonej z budżetu państwa, wykorzystanej niezgodnie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2002 r., sygn. III SA 300/02

      1. Nie jest możliwe zastosowanie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./, gdy to nie jednostka, która otrzymała dotację z budżetu państwa wykorzystała ją niezgodnie z przeznaczeniem, ale takie wykorzystanie nastąpiło niezależnie od woli tej jednostki. 2. Warunkiem zastosowania przepisów art. 93 powyższej ustawy, ze względu na swoiste

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2002 r., sygn. III SA 2080/01

      W myśl art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty /Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ m.in. niepubliczne przedszkola otrzymują dotacje z budżetu gminy. Dotacje te mają charakter podmiotowy, co wynika nie tylko z tego przepisu, ale również z art. 69 ust. 4 pkt 2 i art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./. Ich celem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2001 r., sygn. I SA/Łd 931/99

      Pojęcie rozliczenie dotacji, zawarte w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 1997 r. w sprawie sposobu podziału oraz szczegółowych zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych w 1997 r. /Dz.U. nr 27 poz. 144/ obejmuje również obowiązek zwrotu dotacji w części niewykorzystanej zgodnie z jej przeznaczeniem lub pobranej nienależnie. Brak dokonania prawidłowego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 września 2000 r., sygn. III SA 1686/99

      Dotacja budżetowa na restrukturyzację zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne powstałego do 31 grudnia 1995 r. może być przyznana wtedy, kiedy to zadłużenie istnieje w chwili wejścia w życie ustawy budżetowej oraz w chwili wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2000 r., sygn. I SA/Wr 746/98

      Uregulowania prawne przyznające dotacje muszą być interpretowane ściśle jako dające szczególne przywileje członkom spółdzielni mieszkaniowych, podobnie jak przepisy ustanawiające ulgi w zakresie podatków.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00