Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 19 marca 2024 r., sygn. III PSKP 21/23

      W sytuacji, gdy stosunek służbowy funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej został przekształcony w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, nie dochodzi do konwersji, lecz do ustania stosunku służbowego traktowanego jak zwolnienie ze służby, a odpowiednim trybem rozpatrzenia roszczenia o przywrócenie do służby jest postępowanie administracyjne, a nie postępowanie przed sądem pracy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. II PSKP 9/23

      Przyjmując propozycję zatrudnienia na warunkach umowy o pracę, funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej zachowuje roszczenie o odszkodowanie w przypadku niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku służbowego, nawet jeżeli nie doszło do zastosowania ustawowych kryteriów przy składaniu propozycji zatrudnienia pracowniczego. Naruszenie przez pracodawcę procedur ustawowych określających warunki składania takiej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 stycznia 2024 r., sygn. I PSKP 29/23

      Ustanie stosunku służbowego funkcjonariusza służby celno-skarbowej nie jest przekształceniem w stosunek pracy, a zakończeniem dotychczasowego stosunku administracyjnoprawnego i zawarciem nowego, odrębnego stosunku prawnego w formie umowy o pracę. Przekształcenie to następuje na mocy zgodnego oświadczenia woli organu i funkcjonariusza i nie wymaga wcześniejszego wygaśnięcia stosunku służbowego. W konsekwencji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 30 listopada 2023 r., sygn. II PSKP 57/22

      Przyjęcie przez funkcjonariusza propozycji zatrudnienia na podstawie stosunku pracy prowadzi do ustania administracyjnoprawnego stosunku służbowego funkcjonariusza służby celno-skarbowej, które wymaga oceny i ewentualnego rozstrzygnięcia przez właściwe organy administracji publicznej lub sądy administracyjne, a w przypadku stwierdzenia przez nie niewłaściwości - przez sąd powszechny.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 października 2023 r., sygn. II PSKP 88/22

      1. Funkcjonariusz Służby Celnej, który stracił swój status i podjął pracę na podstawie stosunku pracy po powołaniu Krajowej Administracji Skarbowej, ma prawo do roszczeń. 2. Przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy nie jest sytuacją podobną do przekształcenia na podstawie art. 174 ust. 1 ustawy o KAS. Decyzja o przyjęciu propozycji zatrudnienia pracowniczego oznacza zakończenie stosunku

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 października 2023 r., sygn. II PSKP 81/22

      W przypadku przekształcenia stosunku służbowego funkcjonariusza w stosunek pracy na mocy ustawy, powinna być przyznana odprawa pieniężna, aby zachować zasadę równości wobec prawa i równego traktowania przez władze publiczne.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 5 września 2023 r., sygn. II PSKP 27/23

      Zaproponowanie funkcjonariuszowi stosunku pracy na podstawie umowy o pracę, zamiast stosunku służbowego, otwiera możliwość rozpatrzenia żądania jego przywrócenia do służby, gdy naruszone zostały kardynalne zasady ustawowej procedury prowadzącej de facto do zakończenia stosunku służbowego i powstania w jego miejsce stosunku pracy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III OSK 566/22

      Ocena, czy istnieje 'uzasadniony przypadek' umożliwiający odstąpienie od stosowania ograniczeń dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, wymaga od organu administracyjnego rzetelnego zbadania i uzasadnienia na podstawie konkretnych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2915/22

      W myśl art. 492 § 4 i 5 kodeksu wyborczego, jeśli wójt podejmuje skuteczne działania zmierzające do zgodności z zakazem łączenia mandatu z wykonywaniem określonych funkcji lub działalności gospodarczej, a te działania prowadzą do osiągnięcia celu ustawowego, nawet jeśli wymagają więcej czasu niż formalnie przewidziany termin, nie powinno to skutkować wygaśnięciem mandatu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 25 sierpnia 2022 r., sygn. III PSKP 76/21

      Przeniesienie urzędnika służby cywilnej do innej miejscowości, w której ma miejsce zamieszkania, nie uprawnia do jednorazowego świadczenia. Nie dezorganizuje bowiem jego dotychczasowych obowiązków i to nie tylko zawodowych a ryczałtowe świadczenie z art. 95 ust. 3 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej ma na celu złagodzenie tych uciążliwości, które z istoty rzeczy nie występują w razie podjęcia pracy w dotychczasowym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 13 lipca 2022 r., sygn. II PSKP 104/21

      Zasadniczo zatem, nie można uznać za zgodne z prawem przeniesienia urzędnika na inne stanowisko z przyczyn leżących po jego stronie, nie jest to bowiem „potrzeba urzędu”. Zupełnie wyjątkowo jednak można wyobrazić sobie sytuacje, w których potrzeby urzędu i okoliczności leżące po stronie pracownika nierozerwalnie splatają się ze sobą, w związku z czym ta więź powoduje, że potrzeby urzędu wyrażają się

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 kwietnia 2022 r., sygn. II PSKP 86/21

      1. Cechą relewantną, według której powinna być oceniana sytuacja prawna adresatów art. 921 § 1 k.p., jest zmiana statusu prawnego z aktywnego zawodowo pracownika na status osoby korzystającej wyłącznie ze świadczenia z ubezpieczenia społecznego/zaopatrzenia emerytalnego. 2. Żołnierz zawodowy nie jest pracownikiem, a odprawa przewidziana w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych nie jest

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 marca 2022 r., sygn. II PSKP 76/21

      Prawo do gwarancyjnego wynagrodzenia z art. 62 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej ustaje w razie rozwiązania stosunku pracy przed upływem trzymiesięcznego okresu, o jakim mowa w tym przepisie. Przepisy ustawy nie przewidują bowiem prawa urzędnika do ekwiwalentu w razie niewykorzystania owego uprawnienia płacowego przed zakończeniem stosunku zatrudnienia. Nie przewidują też żadnych sytuacji, które powodowałyby

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 29 września 2021 r., sygn. II PSKP 48/21

      Pracownik, który pobiera emeryturę wojskową, nabywa prawo do odprawy emerytalnej na podstawie art. 94 ustawy o służbie cywilnej wówczas, gdy na skutek rozwiązania stosunku pracy rezygnuje z dotychczasowego życia zawodowego, wybierając świadczenie emerytalne jako podstawowe źródło swego utrzymania. Tylko wówczas można mówić o „rozwiązaniu stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę”.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 29 czerwca 2021 r., sygn. II PSKP 42/21

      Terminologia jaką posługuje się ustawa o służbie cywilnej nie ogranicza prawa do jednorazowego świadczenia tylko w odniesieniu do urzędnika, który oprócz zmiany miejsca pracy zmienia także miejsce pobytu (zamieszkania).

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 6 maja 2021 r., sygn. III PSKP 35/21

      Urzędnikowi służby cywilnej przysługuje świadczenie z tytułu przeniesienia służbowego do innej miejscowości także wówczas, gdy odbywa się ono w ramach tej samej jednostki organizacyjnej administracji państwowej, a urzędnik nie przeprowadza się do miejscowości, w której siedzibę ma jego nowy pracodawca.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 15 kwietnia 2021 r., sygn. III PSKP 13/21

      W świetle art. 62 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej urzędnik nie może być przeniesiony na stanowisko, na którym jego przygotowanie zawodowe jest niewystarczające, ale także na stanowisko, na którym wystarczą kwalifikacje niższe niż posiadane przez urzędnika. Dopuszczalne jest przeniesienie na stanowisko niżej usytuowane w strukturze urzędu, jednak w granicach przygotowania zawodowego urzędnika. Uzasadnia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 4 marca 2021 r., sygn. II PSKP 50/21

      Do ustalenia wynagrodzenia stanowiącego podstawę odszkodowania za bezprawne zwolnienie dyscyplinarne konieczne jest ustalenie, jakie faktycznie stanowisko zajmował pracownik przed rozwiązaniem umowy o pracę.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 28 października 2020 r., sygn. I PK 76/19

      Prawidłowa wykładnia art. 170 ust. 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej nakazuje w zakresie odprawy z tytułu wygaśnięcia stosunku pracy na podstawie art. 170 ust. 1 tej ustawy przysługującej pracownikom KAS (niebędącymi funkcjonariuszami ani urzędnikami Służby Cywilnej zatrudnionymi na podstawie mianowania) stosować odpowiednio art. 8 ustawy o zwolnieniach grupowych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 28 października 2020 r., sygn. I PK 69/19

      Prawidłowa wykładnia art. 170 ust. 4 ustawy wprowadzającej KAS nakazuje, w zakresie przysługującej im odprawy z tytułu wygaśnięcia stosunku pracy na podstawie art. 170 ust. 1 tej ustawy, odpowiednio stosować do pracowników KAS (niebędących funkcjonariuszami ani urzędnikami służby cywilnej zatrudnionymi na podstawie mianowania), art. 8 ustawy o zwolnieniach grupowych na podstawie odesłania zawartego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 13 października 2020 r., sygn. II PK 8/19

      Prawidłowa wykładnia art. 170 ust. 4 ustawy – Przepisy wprowadzające Krajową Administrację Skarbową nakazuje, w zakresie przysługującej im odprawy z tytułu wygaśnięcia stosunku pracy na podstawie art. 170 ust. 1 tej ustawy, odpowiednio stosować do pracowników KAS (niebędących funkcjonariuszami ani urzędnikami Służby Cywilnej zatrudnionymi na podstawie mianowania), art. 8 ustawy o zwolnieniach grupowych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 22 stycznia 2020 r., sygn. I PK 217/18

      Mimo iż ustawa o zwolnieniach grupowych dotyczy jedynie rozwiązania stosunku pracy w drodze wypowiedzenia przez pracodawcę lub porozumienia stron (następującego z inicjatywy pracodawcy), to jednak art. 170 ust. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej wskazuje na "odpowiednie" stosowanie przepisów przewidujących dla pracowników świadczenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 15 maja 2019 r., sygn. II PK 28/18

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 7 marca 2019 r., sygn. III PZP 1/19

      Pracownikowi o statusie członka korpusu służby cywilnej, którego stosunek pracy wygasł na podstawie art. 170 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, przysługuje odprawa pieniężna na podstawie art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00