Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2915/22

W myśl art. 492 § 4 i 5 kodeksu wyborczego, jeśli wójt podejmuje skuteczne działania zmierzające do zgodności z zakazem łączenia mandatu z wykonywaniem określonych funkcji lub działalności gospodarczej, a te działania prowadzą do osiągnięcia celu ustawowego, nawet jeśli wymagają więcej czasu niż formalnie przewidziany termin, nie powinno to skutkować wygaśnięciem mandatu. 

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant: asystent sędziego Dominika Daśko po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Gminy Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 października 2022 r. sygn. akt III SA/Wr 259/20 w sprawie ze skargi K. B. na uchwałę Rady Gminy Z. z dnia 29 maja 2020 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy Z. 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy Z. na rzecz K. B. kwotę 377 (trzysta siedemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 6 października 2022 r., sygn. akt III SA/Wr 259/20, po rozpoznaniu skargi K. B. na uchwałę Rady Gminy Z. z dnia 29 maja 2020 r., nr [...], w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wójta stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji Rada Gminy Z. - dalej: "Rada" w dniu 29 maja 2020 r. podjęła uchwałę nr [...] w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy Z. – K. B. (dalej: "Wójt", "skarżąca") z powodu naruszenia ustawowych zakazów łączenia funkcji wójta z wykonywaniem funkcji członka zarządu spółki prawa handlowego i posiadania w spółce prawa handlowego udziałów przedstawiających więcej niż 10% kapitału zakładowego. Jako podstawę podjęcia uchwały Rada wskazała art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) - dalej: "u.s.g." i art. 492 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 684 ze zm.) - dalej: "Kodeks wyborczy". W uzasadnieniu uchwały Rada wskazała, że Wójt naruszyła przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2399 ze zm.) - dalej: "ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej" w związku z jej członkostwem w zarządzie spółki z o.o. [...] w U., w zakresie ustawowych zakazów łączenia funkcji wójta z wykonywaniem funkcji członka zarządu spółki i zarządzania w ramach pełnionej funkcji tą działalnością gospodarczą i posiadania więcej niż 10 % udziałów w spółce prawa handlowego. Podkreślono, że w Krajowym Rejestrze Sądowym według stanu na dzień 5 maja 2020 r. skarżąca występuje jako wspólnik posiadający 50 % udziałów w spółce oraz jest ujawniona jako członek zarządu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00