Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 kwietnia 2024 r., sygn. I PSKP 42/23

      Wręczona funkcjonariuszowi służby celno-skarbowej propozycja zatrudnienia nie ma charakteru cywilnoprawnego. W istocie jest to akt administracyjnoprawny, którego kontrola następuje w postępowaniu cywilnym. Kwestia roszczeń powoda nie powinna być rozstrzygana jako roszczenie ze stosunku pracy, bowiem dotyczy stosunku służbowego, a jako taka powinna być rozstrzygnięta w zwykłym postępowaniu cywilnym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Odprawa pieniężna dla funkcjonariuszy celnych przekształconych w pracowników cywilnych po reformie administracji skarbowej - Wyrok SN z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. III PSKP 1/23

      Przekształcenie stosunku służbowego funkcjonariusza Służby Celnej w stosunek pracy na podstawie propozycji zatrudnienia w Krajowej Administracji Skarbowej stanowi zakończenie służby, co uzasadnia prawo do odprawy pieniężnej na podstawie analogicznie stosowanych przepisów o zwolnieniu ze służby.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 6 lutego 2024 r., sygn. III PZP 2/23

      Funkcjonariuszowi służby celnej, który zgodnie z art. 165 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) stał się funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej pełniącym służbę w jednostkach Krajowej Administracji Skarbowej i który następnie przyjął propozycję, o jakiej mowa w art. 165 ust. 7 tej ustawy, określającą

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 10 stycznia 2024 r., sygn. III PSKP 19/23

      W procesie przekształcenia stosunku służbowego funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej w stosunek pracy, na podstawie art. 171 ust. 1 ustawy wprowadzającej Krajową Administrację Skarbową (p.w. KAS), wygaśnięcie stosunku służbowego z mocy prawa (ex lege) wskutek nieprzyjęcia propozycji zatrudnienia lub nieterminowego złożenia oświadczenia traktuje się jako zwolnienie ze służby, co uzasadnia stosowanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. II PSKP 65/22

      Przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy nie może odbywać się z pominięciem ustawowych przesłanek, które powinny być podstawą doboru funkcjonariuszy do dalszej służby. Wyrok ten potwierdza, że proces reorganizacji i zmiany statusu funkcjonariuszy powinien być przeprowadzany z uwzględnieniem zarówno praw jednostki, jak i obiektywnych kryteriów oceny ich kwalifikacji i doświadczenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. I PSKP 10/23

      Pozbawienie pracownika ochrony, wbrew obowiązującym regulacjom prawa pracy w imię nadrzędnego celu, za jaki uważa się reformę administracji skarbowej, musi być transparentne i możliwe do weryfikacji pod kątem, czy nie doszło do nadużycia prawa i sprzeczności ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem instytucji wygaśnięcia umowy o pracę.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 maja 2023 r., sygn. I PSKP 94/21

      1. Strony stosunku służbowego, zawierając umowę o pracę (w wyniku przyjęcia propozycji zatrudnienia w myśl ustawy wprowadzającej ustawę o KAS), jednocześnie przyjmują, że ulega zakończeniu dotychczasowy administracyjnoprawny stosunek służbowy funkcjonariusza służby celno-skarbowej. Nie jest to jednak "przekształcenie", w którym nowy stosunek pracy zastępuje poprzedni (na przykład odnowienie z art.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 maja 2023 r., sygn. I PSKP 20/22

      Funkcjonariusze służby celnej, którzy przyjęli propozycję zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w ramach procesu 'ucywilnienia', mają prawo do odprawy pieniężnej. Pomimo braku bezpośredniego przepisu prawa gwarantującego takie prawo, konieczne jest zastosowanie wykładni funkcjonalnej i systemowej, aby zrekompensować utratę specjalnych uprawnień i warunków związanych z pracą w formacji mundurowej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 maja 2023 r., sygn. III PSKP 31/22

      Funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, którego stosunek służbowy wygasł a następnie uległ "przekształceniu" w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 p.w. KAS, należy traktować tak samo, jak funkcjonariusza, którego stosunek służbowy wygasł wobec nieotrzymania propozycji dalszej służby lub odmowy ich podjęcia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. III PSKP 43/22

      W świetle art. 921 § 1 Kodeksu pracy, pracownik nabywa prawo do odprawy emerytalnej w momencie, gdy jego stosunek pracy ustaje w związku z przejściem na emeryturę, przy czym zmiana statusu pracownika na emeryta następuje wyłącznie przez ustanie stosunku pracy. Nie jest możliwe jednoczesne pobieranie odprawy emerytalnej oraz odprawy związanej z wygaśnięciem stosunku pracy na podstawie art. 170 ust.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. II PSKP 72/22

      Regulacje w sprawie wygaśnięcia stosunku pracy na tle ustaw dotyczących reform w administracji nie są wyłączone z kontroli w zakresie identyfikowania przyczyn niezaproponowania pracownikom dalszego zatrudnienia. Pracownik może kwestionować zasadność wygaśnięcia stosunku pracy i dochodzić roszczeń z powołaniem na naruszenie przepisów o rozwiązywaniu stosunku pracy, które notabene stanowią konstrukcję

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 kwietnia 2023 r., sygn. II PSKP 63/22

      Byłemu funkcjonariuszowi służby celnej nie przysługuje odprawa na podstawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, ponieważ odprawa ta jest przeznaczona tylko dla członków korpusu służby cywilnej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 16 marca 2023 r., sygn. III PSKP 19/22

      W przypadku służby, brak przedstawienia propozycji kontynuowania stosunku służbowego przy jednoczesnym ukryciu motywów stanowi zaprzeczenie zasady szczególnej trwałości stosunku służbowego, która wymaga spełnienia konkretnych ustawowych przesłanek i zapewnia funkcjonariuszowi prawo do obrony, odwołania się i zaskarżenia decyzji o zwolnieniu ze służby.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 października 2022 r., sygn. III PSKP 78/21

      Przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy nie powoduje wygaśnięcia stosunku służbowego, a jedynie umożliwia nawiązanie nowego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Wygaśnięcie stosunku służbowego zachodzi jedynie w przypadku, gdy funkcjonariusz nie przyjmuje propozycji zatrudnienia pracowniczego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 23 czerwca 2022 r., sygn. I PSKP 69/21

      Nie można twierdzić, że zdarzeniem prawnym jest tylko przedstawienie propozycji dalszego zatrudnienia, bo jest opisane w przepisie art. 165 ust. 7 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej a nie jest nim „milczenie pracodawcy”. Ustawa obejmuje cały krąg podmiotowy zatrudnionych i na mocy ustawy propozycja dalszego zatrudnienia mogła być skierowana do wszystkich dotychczasowych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 27 kwietnia 2022 r., sygn. I PSKP 64/21

      Były funkcjonariusz celny ma prawo do otrzymania świadectwa służby na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o KAS w związku z art. 171 ust. 1 pkt 2 Przepisów wprowadzających KAS.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 6 kwietnia 2022 r., sygn. I PSKP 19/21

      Przy kwalifikowaniu pracowników do pozostawienia w pracy w związku z reformą czy zwolnieniami grupowymi pracodawca może brać pod uwagę także przewinienia, za które pracownika ukarano dyscyplinarnie, ale kara uległa już zatarciu z uwagi na upływ czasu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 2 marca 2022 r., sygn. III PSKP 55/21

      1. Brak zastosowania kryteriów doboru pracowników, którym zostanie przedstawiona propozycja kontynuacji zatrudnienia, odpowiednio, którym propozycja ta nie zostanie przedstawiona, w propozycji pracy składanej przez pracodawcę, na etapie przydziału pracowników do tych dwóch grup, jak i nieujawnienie tych kryteriów w oświadczeniu pracodawcy stwierdzającym wygaśnięcie stosunku oznacza, że doszło do naruszenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 1 marca 2022 r., sygn. I PSKP 61/21

      Analiza gramatyczna i systemowa art. 144 ust. 1 ustawy o KAS skłania do uznania, że kryterium określone w tym przepisie powinno być spełnione nie tylko w chwili zatrudniania pracownika w jednostce organizacyjnej KAS, lecz także w trakcie trwania takiego zatrudnienia, w tym w okresie przejściowym reformowania administracji skarbowej. Wniosek ten znajduje wsparcie z jednej strony w art. 144 ust. 2 ustawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 listopada 2021 r., sygn. I PSKP 24/21

      Wygaśnięcie stosunku pracy ex lege sprawia, że art. 39 k.p. dotyczący szczególnej ochrony pracownika w okresie przedemerytalnym nie ma zastosowania. Przepis ten, wprowadzający wyjątek od regulacji Kodeksu pracy traktującej wypowiedzenie jako zwykły sposób rozwiązania umowy o pracę, podlega wykładni zawężającej co do zakresu jego zastosowania, który odnosi się tylko do ochrony przed wypowiedzeniem umowy

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 26 sierpnia 2021 r., sygn. III UZP 1/21

      Nagroda roczna za 2017 r. wypłacona funkcjonariuszowi Służby Celno - Skarbowej w 2018 r., po ustaniu tytułu obowiązkowego ubezpieczenia społecznego, stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne (art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, jednolity tekst: Dz.U. z 2021 r., poz. 422 w związku z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 16 czerwca 2021 r., sygn. III PSKP 11/21

      Zgodnie z art. 170 ust. 4 ustawy - przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej w przypadku, o którym mowa w ust. 1 (przewidującym wygaśnięcie stosunków pracy oraz stosunków służbowych w wyniku nieotrzymania pisemnej propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby albo też złożenia przez pracownika albo funkcjonariusza oświadczenia o odmowie przyjęcia propozycji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 26 maja 2021 r., sygn. II USKP 35/21

      Funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, którego niezdolność do pracy powstała w trakcie pełnienia służby i trwała nieprzerwanie do wygaśnięcia stosunku służbowego a następnie po zakończeniu służby oraz który z tego tytułu pobierał zasiłek chorobowy, zaś z wnioskiem o przyznanie świadczenia rehabilitacyjnego wystąpił po dniu 1 stycznia 2018 r., może uzyskać prawo do świadczenia rehabilitacyjnego na podstawie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 11 lutego 2021 r., sygn. II PSKP 11/21

      Pracownikowi o statusie członka korpusu służby cywilnej, którego stosunek pracy wygasł na podstawie art. 170 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, przysługuje odprawa pieniężna na podstawie art. 8 ustawy o zwolnieniach grupowych.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00