Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 października 2015 r., sygn. II SA/Gl 402/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka,, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.),, Sędzia WSA Artur Żurawik, Protokolant Marta Guzik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2015 r. sprawy ze skargi J. P., A. S., G. P., E. G. i A. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy terenu uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta C. nr [...] z dnia [...] r.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] r., złożonym w Wydziale Administracji

Architektoniczno - Budowlanej Urzędu Miejskiego w C. w dniu [...] r. E. i J. S. wystąpili z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji "Nadbudowa i rozbudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego w granicy z działką nr 1 obr. [...] w C. przy ulicy [...] na działce oznaczonej nr 2.).

Pismem z dnia [...] r. Prezydent Miasta C. zawiadomił o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla planowanej inwestycji, przeprowadził postępowanie, a następnie decyzją nr [...] z [...] r., przywołując w podstawie prawnej art. 4 ust. 2 , art. 53 ust. 3 i ust. 4, art. 54 w związku z art. 64 ust. 1 i art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.jedn. Dz.U. z 2012 r. , poz. 646 ze zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania ustalił sposób zagospodarowania i warunki zabudowy terenu dla nieruchomości nr 2 obręb [...] w C. położonej przy ulicy [...]. Określił rodzaj zabudowy, jako zabudowę mieszkalną jednorodzinną wskazując, że inwestycja obejmuje rozbudowę i nadbudowę budynku mieszalnego, realizację niezbędnych elementów infrastruktury technicznej oraz urządzeń technicznych. W decyzji ustalono podstawowe dane charakteryzujące inwestycję wynikające z wniosku i istniejącego zainwestowania w obszarze analizowanym w zakresie sposobu zagospodarowania terenu, w tym linię zabudowy- jako przedłużenie elewacji frontowej rozbudowywanego budynku, wielkość powierzchni zabudowy i wielkość powierzchni biologicznie czynnej. Stwierdzono też, że na podstawie wykonanej analizy w związku z wnioskiem inwestora istnieje możliwość rozbudowy i nadbudowy budynku mieszkalnego przy granicy z sąsiednią działką budowalną. W zakresie kształtowania zabudowy ustalono szerokość elewacji frontowej, wysokość górnej krawędzi elewacji frontowej, geometrię dachu. Określono w niej także warunki i wymagania w zakresie ochrony i kształtowania ładu przestrzennego, w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury technicznej a także warunki obsługi komunikacyjnej i ochrony interesów osób trzecich. W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że wobec faktu braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego niezbędne było przeprowadzenie procedury zamierzającej do ustalenia warunków zabudowy w oparciu o przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W trakcie wszczętego postępowania w tym zakresie, po przeprowadzeniu analizy, po uzyskaniu niezbędnych uzgodnień, wymaganych przepisami powołanej powyżej ustawy ustalono, że istnieją działki dostępne z tej samej drogi publicznej, których zabudowa pozwala na określenie wymagań dotyczących owej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy. Potwierdzono, że teren przeznaczony do zabudowy ma dostęp do drogi publicznej a istniejące i projektowane uzbrojenie jest wystarczające dla przedmiotowego zamierzenia. Ustalając wymagane wskaźniki zabudowy organ wykroczył poza średnie wynikające z analizy, tłumacząc to uwarunkowaniami powierzchniowymi wnioskowanego ternu oraz gabarytami sąsiedniej zabudowy. Dopuszczenie szerokości i wysokości projektowanego budynku zgodnie ze złożonym wnioskiem uzasadniono planami inwestycyjnymi wnioskodawcy, podkreślając, ż inwestycja nie zakłóci ładu przestrzennego w tym rejonie miasta. Wobec planowania inwestycji w granicy z działką sąsiednią przeprowadzono analizę, z której w ocenie organu wynika, że jest ona dopuszczona wobec istniejącej zabudowy w granicy na sąsiednich działkach. Wskazano przy tym, ze badanie projektu budowlanego pod kątem zgodności z przepisami techniczno- budowlanymi nastąpi na etapie postępowania w sprawie o pozwolenie na budowę. Organ dodał, że wydanie decyzji nie wyklucza konieczności uzyskania odstępstwa od przepisów techniczno- budowlanych w zakresie odległości planowanej inwestycji od granic działki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00