Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. II SA/Wa 1019/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Pisula - Dąbrowska, Sędziowie WSA Jacek Fronczyk (spr.), Sławomir Antoniuk, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Maria Zawada, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 sierpnia 2012 r. sprawy ze skargi T. W. na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Wojewoda [...] zarządzeniem zastępczym z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...], działając na podstawie art. 98a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), po powiadomieniu Ministra Administracji i Cyfryzacji, stwierdził wygaśnięcie mandatu radnej Rady Gminy B. T. W.

W uzasadnieniu organ nadzoru podał, że radna T. W. od dnia [...] kwietnia 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą jako agent pocztowy, na podstawie umowy zawartej z [...], w miejscowości K., ul. [...], w budynku Zespołu Szkół [...]. Przedmiotem tej działalności, według klasyfikacji PKD, jest pozostała działalność pocztowa i kurierska, pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami. Gmina jest właścicielem nieruchomości nr [...], na której znajduje się budynek Zespołu Szkół [...]. Zgodnie z art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem lub pełnomocnikiem w jej prowadzeniu. Z kolei w świetle art. 24f ust. 1a ww. ustawy, jeżeli radny przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność gospodarczą, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. T. W. złożyła ślubowanie na sesji Rady Gminy w dniu [...] grudnia 2010 r. i we wskazanym wyżej terminie 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania nie zaprzestała prowadzenia przedmiotowej działalności gospodarczej. Stosownie do treści art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województwa (t. j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 176, poz. 1190 ze zm.), naruszenie ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności powoduje wygaśnięcie mandatu radnego. Zdaniem Wojewody, przepis ten na mocy art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113 ze zm.) ma zastosowanie do zmian w składach rad i stwierdzania wygaśnięcia mandatów radnych w kadencji 2010-2014, co potwierdza Państwowa Komisja Wyborcza w piśmie z dnia [...] października 2011 r. nr [...]. W ocenie organu nadzoru, w takiej sytuacji Rada Gminy B. była zobowiązana do podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnej T. W., po uprzednim umożliwieniu jej złożenia wyjaśnień, najpóźniej po upływie 1 miesiąca od upływu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania przez radną. Pomimo wezwania Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] (doręczonego w dniu [...] stycznia 2012 r.), Rada Gminy B. nie podjęła uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnej T. W., w terminie 30 dni od daty jego doręczenia. Dlatego też, w opinii Wojewody, uzasadnione jest wydanie zarządzenia zastępczego w trybie art. 98a ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, stwierdzającego wygaśnięcie mandatu radnej T. W.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00