Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 maja 2012 r., sygn. III SA/Kr 329/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek (spr.) Sędziowie WSA Halina Jakubiec WSA Barbara Pasternak Protokolant Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2012 r. sprawy ze skargi A. B. na uchwałę Rady Miejskiej w A z dnia 8 lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego skargę oddala
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 8 maja 2012r.
Pismem z dnia 23 sierpnia 2011r. Przewodniczący Rady Miejskiej w A zwrócił się do Wojewody o wyjaśnienie wątpliwości, czy w stosunku do radnego A. B. nie zachodzą przesłanki określone w art. 24f pkt 1a ustawy o samorządzie gminnym w związku z zarządzaniem przez niego kilkoma wspólnotami mieszkaniowymi, w których gmina ma część udziałów.
W piśmie z dnia 27 września 2011r. Wojewoda stwierdził, iż wykonywanie przez A. B. zarządu nieruchomościami, w których gmina posiada udziały, stanowi sytuację wypełniającą dyspozycję art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Organ nadzoru powołał się przy tym na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym jeżeli radny prowadził działalność gospodarczą w postaci zarządzania nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych obejmujących również komunalne mienie gminy, w której uzyskał mandat radnego, to tym samym naruszył zakaz z przepisu art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym Wojewoda zwrócił się o pilne poinformowanie go co do dalszych działań Rady Miejskiej w A w odniesieniu do radnego A. B. oraz dalszego piastowania przez niego mandatu.
Swoje stanowisko Wojewoda podtrzymał także w piśmie z dnia 13 grudnia 2011r. przesłanym Przewodniczącemu Rady Miejskiej w A po uzyskaniu przez organ nadzoru stosownych wyjaśnień od radnego A. B. Z poczynionych przez Wojewodę ustaleń wynika, iż radny A. B. prowadzi od 2006 roku działalność gospodarczą w postaci zarządzania nieruchomościami pięciu wspólnot mieszkaniowych, na podstawie licencji zawodowej zarządcy nieruchomości Nr [...]. Z przedstawionych organowi nadzoru dokumentów wynika, że radny sprawuje odpłatnie zarząd nieruchomościami wspólnymi poszczególnych wspólnot mieszkaniowych na podstawie stosownych umów, a zatem wykonuje działalność gospodarczą na własny rachunek. Ponadto, jak ustalił organ nadzoru, Gmina A posiada udziały we wspomnianych powyżej wspólnotach mieszkaniowych, w których posiada lokale mieszkalne i użytkowe. Wojewoda uznał zatem, iż radny A. B. sprawuje swoją działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia, którego współwłaścicielem pozostaje Gmina A, w której uzyskał mandat. Organ nadzoru, powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych i Sądu Najwyższego, stwierdził, iż mienie gminy wchodzące w skład wspólnot mieszkaniowych w dalszym ciągu pozostaje mieniem gminnym. Fakt wejścia lokalu mieszkalnego do wspólnoty mieszkaniowej nie zmienia bowiem jego właściciela. Zarządzając zatem mieniem wspólnoty mieszkaniowej obejmującym mienie komunalne, radny zarządza także mieniem komunalnym gminy wchodzącej w skład tej wspólnoty, w wyniku czego osiąga korzyści finansowe. Wojewoda stwierdził zatem, iż w sytuacji, gdy gmina jest współwłaścicielką nieruchomości wspólnot mieszkaniowych, a radny prowadzi działalność gospodarczą, polegająca na zarządzaniu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych, mamy do czynienia ze spełnieniem drugiej z przesłanek wygaśnięcia mandatu radnego określonej w art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. prowadzeniem przez radnego działalności z wykorzystaniem mienia gminy.