Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 stycznia 2009 r., sygn. II SA/Ol 914/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant Ewa Kłos po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 stycznia 2009 roku sprawy ze skarg Gminy - Rady Miasta oraz J.T.T. na zarządzenie zastępcze Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego I. oddala skargi; II. nakazuje zwrócić Gminie - Radzie kwotę 300 zł. (słownie: trzysta złotych) tytułem nienależnie uiszczonego wpisu.

Uzasadnienie

Z przedstawionych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika że, Wojewoda pismem z dnia "[...]" działając na podstawie art. 98a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym wezwał Radę Miasta do podjęcia w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania, uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego J.T. W piśmie podniesiono, że wspomniany radny prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem należącego do gminy mienia. Zgodnie zaś z art. 24f ustawy o samorządzie gminnym radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Rada Miasta zaś na podstawie art. 190 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego na skutek naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności (art. 190 ust. 1 pkt 2a).

Według wojewody z przedstawionych mu dokumentów wynika, że J.T. prowadzi od 2005r. działalność gospodarczą w formie spółki jawnej "[...]". Na podstawie zawieranych corocznie (pierwsza z dnia 1 czerwca 2006r., kolejne z dnia 1 maja 2007r. oraz 1 maja 2008r.) umów ww. spółka jawna poddzierżawia grunt położony przy "[...]" z przeznaczeniem na ogródek letni przynależny do restauracji "[...]". Grunt ten stanowi własność gminy. Teren ten został przez gminę, na podstawie umowy dzierżawy nr "[...]" z dnia 2 marca 2006r. wydzierżawiony przedsiębiorcy PPHU "[...]", której przedstawicielem jest P.S., legitymujący się zgodą Prezydenta Miasta na poddzierżawienie gruntu spółce "[...]". Zdaniem wojewody wspomniany grunt jest mieniem gminy w rozumieniu art. 43 ustawy o samorządzie gminnym i nie ma wątpliwości, że J.T. korzysta z mienia gminnego prowadząc działalność gospodarczą poprzez swoją spółkę. Wojewoda przytoczył również art. 39 kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym każdy wspólnik ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki, w tym każdy może bez uprzedniej uchwały wspólników prowadzić sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności spółki. Mając powyższy przepis na uwadze według wojewody należy przyjąć, że działalność gospodarcza prowadzona jest przez wspólników spółki jawnej. Tym samym uznać trzeba, iż doszło do naruszenia art. 24f ustawy o samorządzie gminnym, co stanowi przesłankę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miasta J.T., w trybie art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00