Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 13 grudnia 2010 r., sygn. II SA/Łd 983/10

 

Dnia 13 grudnia 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski, Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka, Protokolant Asystent sędziego Jarosław Moraczewski, po rozpoznaniu w na rozprawie w dniu 13 grudnia 2010 roku sprawy ze skargi J. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Ł. z dnia [...] Nr [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. na rzecz J. L. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Decyzją nr [...] z dnia [..]. Prezydent Miasta Ł., po rozpatrzeniu wniosku B. i J. L., odmówił ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zbiornika na ścieki oraz indywidualnego zjazdu na działkę, przewidzianej do realizacji na działce nr 58 przy ul. Ł. w Ł.. W uzasadnieniu organ wskazał, iż planowana inwestycja nie spełnia warunku z art. 61 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U, Nr 80, poz. 717 ze zm.).

Prezydent Miasta Ł. pismem z dnia 24 listopada 2009 roku zwrócił się do Leśnictwa Miejskiego - Ł. oraz Dyrektora Parku Krajobrazowego Wzniesień [...] z prośbą o zaopiniowanie zamierzenia inwestycyjnego skarżących.

W odpowiedzi na powyższe Leśnictwo Miejskie-Ł. (jednostka budżetowa Gminy Ł.) w dniu 24 grudnia 2009 roku wydało negatywną opinię, wskazując, iż działka skarżących stanowi grunt leśny i objęta jest dokumentacją urządzenia lasu. Działka ta jest zlokalizowana w południowej części zwartego kompleksu leśnego o powierzchni ponad 10 ha.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że nieruchomość skarżących wchodzi w skład obszaru otuliny Parku Krajobrazowego Wzniesień [...]. Podstawą prawną działania Parku jest rozporządzenie Wojewody [...] z dnia 31 grudnia 1996 r. (Dz. Urz. Woj. [...] Nr 27 , poz. 163) i Wojewody [...] (Dz. Urz. Woj. [...] Nr 33 , poz. 238) w sprawie utworzenia Parku Krajobrazowego Wzniesień [...]. Na podstawie ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 114, poz. 492 ze zm.) ustanowiono plan ochrony Parku Krajobrazowego Wzniesień [...] w postaci rozporządzenia Nr 5/2003 Wojewody [...] z dnia 31 lipca 2003r. w sprawie ustanowienia planu ochrony Parku Krajobrazowego Wzniesień [...]. Organ podniósł, iż rozporządzenia wojewody będące aktami prawa miejscowego są źródłami prawa powszechnie obowiązującego, na obszarze działania tego wojewody, który rozporządzenie wydał, zaś akty prawa miejscowego zaliczane są do przepisów odrębnych. Zatem rozporządzenie Wojewody w sprawie ustalenia planu ochrony Parku Krajobrazowego, zdaniem organu I instancji, należało włączyć do katalogu przepisów odrębnych, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Organ I instancji ustalił, że zgodnie z ustaleniami planu ochrony, nieruchomość skarżących wchodzi w skład jednostki planistycznej Ł.2.16 oraz strefy L, a w związku z tym dla tej nieruchomości obowiązują następujące ustalenia planu ochrony parku: zakaz lokalizacji nowych obiektów, niezwiązanych z gospodarką leśną, z wyłączeniem zagospodarowania turystycznego i rekreacyjnego, w formie obiektów towarzyszących, takich jak: parkingi, deszczochrony, miejsca odpoczynku i rekreacji; w wyjątkowych wypadkach dopuszcza się inne formy zagospodarowania niż wyżej wymienione, uzgodnione z Wojewodą; przyjmuje się zasadę usuwania z terenów leśnych obiektów niezwiązanych z potrzebami gospodarki leśnej oraz turystyki oraz zakłada się zwiększenie lesistości parku poprzez program zalesień strefy "N", zapewniającej wzmocnienie istniejących kompleksów leśnych (§ 64 ust. 3 pkt 1-4 planu ochrony parku). W powyższym zakresie organ powołał się na negatywną opinię Dyrektora Parku Krajobrazowego Wzniesień [...] z dnia 23 grudnia 2009 roku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00