Wyrok WSA w Kielcach z dnia 24 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Ke 20/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.) Sędzia WSA Beata Ziomek Protokolant Starszy inspektor sądowy Joanna Dziopa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi J. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2023 r. [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego I. oddala skargę; II. przyznaje od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach) na rzecz adwokat M. N. - M. kwotę [...](czterysta czterdzieści dwa [...]) złotych, w tym VAT w kwocie [...](osiemdziesiąt dwa [...]) złotych, tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Uzasadnienie
Decyzją z 16 października 2023 r. [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej "Kolegium"), po rozpatrzeniu odwołania J. P., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza [...] i Gminy I. (dalej "Burmistrz") z 7 lipca 2023 r. znak: [...] ustalającą lokalizację inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej P4 nr OPA4435A wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz budową urządzeń budowlanych niezbędnych do użytkowania obiektu budowlanego objętego decyzją zgodnie z przeznaczeniem na działce nr ewid [...] obręb ewid. Mydłów, gmina I., w granicach oznaczonych na załączniku graficznym literami ABCDEFGHIJ-A.
W uzasadnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia Kolegium zaznaczyło, że uprzednio decyzją z 17 kwietnia 2023 r. znak: [...] uchyliło w całości decyzji Burmistrza z 7 listopada 2022 r. ustalającą lokalizację inwestycji celu publicznego dla ww. inwestycji i przekazało sprawę temu organowi, celem ponownego rozpoznania.
Kolegium podkreśliło, że sprawy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego uregulowane zostały w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 977, ze zm.), zwanej dalej "u.p.z.p." Powołując się na art. 50 ust. 1, art. 52 ust. 1, 2 i 3 u.p.z.p., Kolegium wskazało, że na terenie przyszłej inwestycji nie ma obowiązującego planu miejscowego (dalej "mpzp"). Dodało, że bezspornie planowana inwestycja stanowi inwestycję celu publicznego. Inwestycja obejmuje budowę wieży telekomunikacyjnej wraz ze stacją bazową oraz niezbędną infrastrukturą techniczną, w skład której wejdzie m.in.: wieża, anteny sektorowe i anteny radiolinii. Inwestor przedstawił dane techniczne, które pozwalają ustalić charakterystykę inwestycji z punktu widzenia jej ponadnormatywnego oddziaływania na środowisko mając na uwadze obecnie obowiązujące przepisy prawa.