Aktualność
Kodeks pracy 2023 - praca hybrydowa w umowie o pracę
Chcemy zatrudnić pracownika na umowę o pracę. Pracownik chce pracować kilka dni w siedzibie firmy, a kilka dni zdalnie w domu. Czy w związku z tym w umowie o pracę musi być jakiś dodatkowy zapis lub musimy przygotować jeszcze jakieś inne dokumenty odnośnie częściowej pracy zdalnej?
Jak najbardziej istnieje możliwość wykonywania pracy zdalnej w trybie hybrydowym - w ramach czego w poszczególnych dniach praca wykonywana jest na poziomie zakładu pracy, a w pozostałych w mieszkaniu pracownika. W tym przypadku, można w umowie o pracę wskazać dwa miejsca pracy - siedzibę zakładu pracy oraz miejsce zamieszkania pracownika. Obok stosownych ustaleń umownych należy przeanalizować proces oceny ryzyka zawodowego pracownika zdalnego, zapewnić niezbędny sprzęt do pracy, odebrać oświadczenia w zakresie bezpiecznych warunków pracy.
Nie w każdym przypadku istnieje obiektywne uzasadnienie do wykonywania pracy wyłącznie z poziomu zakładu pracy. Tam, gdzie charakter pracy to umożliwia, możliwość wykonywania pracy na odległość.
Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).
Zasadą jest, że uzgodnienie między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika może nastąpić albo przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia.
Należy jednak zauważyć, że nowo wprowadzone do kodeksu pracy przepisy dotyczące pracy zdalnej nie odnoszą się w sposób szczegółowy do kwestii formalnych w zakresie zawierania umowy o pracę. Uwzględniając brak przepisów szczególnych należy, w przypadku gdy praca zdalna uzgadniana jest na etapie zawierania umowy, odwołać się do regulacji powszechnych dotyczących umów o pracę wynikających z kodeksu pracy.
Elementem każdej umowy o pracę jest wskazanie miejsca pracy – nie inaczej jest w przypadku, gdy praca ma być wykonywana w trybie zdalnym oraz w trybie hybrydowym, kiedy to w poszczególne dni praca wykonywana ma być na terenie zakładu, a w inne w domu lub mieszkaniu pracownika.
W takich przypadkach nic nie stoi na przeszkodzie, aby umowa o pracę jednocześnie wskazywała miejsce pracy jako teren zakładu pracy - siedziby pracodawcy lub inną jednostkę organizacyjną - przykładowo oddział lub filię, jako drugie miejsce pracy może być wskazane mieszkanie lub domu pracownika zdalnego.
W pozostałym zakresie co do umowy o pracę należy stosować przepisy powszechnego prawa pracy.
W przypadku pracy zdalnej wykonywanej nawet w trybie hybrydowym należy przeanalizować proces oceny ryzyka zawodowego. Ocena ryzyka powinna zostać właściwie udokumentowana - pracownik jak najbardziej powinien być zapoznany z taką oceną. Dodatkowo na podstawie oceny ryzyka należy opracować informację w zakresie bezpiecznego oraz ergonomicznego wykonywania pracy - którą należy przekazać pracownikowi do stosowania.
Należy przygotować oświadczenie, że pracownik zapoznał się z oceną ryzyka, z informacją opracowaną na podstawie oceny ryzyka oraz, że zobowiązuje się do jej stosowania. Ponadto należy opracować oświadczenie, w ramach którego pracownik potwierdzi, że na stanowisku pracy zapewnione są właściwe warunki bhp.
Sebastian Kryczka
Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right