Ochrona sygnalistów - kiedy wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych w firmie
Przedsiębiorca, który zostanie objęty przepisami ustawy o ochronie sygnalistów, będzie musiał stworzyć wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i określić zasady ich przyjmowania w firmie. Nowe przepisy wejdą w życie 25 września 2024 roku, dlatego też pojawiają się wątpliwości czy taką procedurę można wprowadzić w firmie przed wejściem w życie ustawy. Jakie stanowisku w tej sprawie zajął resort pracy?
sygnalista kiedy pracodawca procedura ustawa o ochronie sygnalistów ochrona sygnalistów procedury termin wrzesień 2024
Pracodawcy będą musieli wdrożyć nowe procedury związane z ochroną sygnalistów >>>
Ustawa o ochronie sygnalistów – nowe obowiązki dla pracodawców >>>
Kto musi wdrożyć procedurę w zakresie ochrony sygnalistów
Nowe przepisy ustawy o ochronie sygnalistów będą musieli stosować pracodawcy, zarówno z sektora prywatnego, jaki i sektora publicznego. Ustawa określa próg zatrudnienia - 50 osób wykonujących lub świadczących pracę – po przekroczeniu którego pracodawca ma obowiązek ustanowienia wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych.
Zgodnie z przepisami przy ustalaniu tej liczby należy uwzględnić osoby wykonywujące pracę na umowę o pracę w przeliczeniu na pełne etaty lub osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia (art. 23 ust. 2 ustawy o sygnalistach).
Przedsiębiorca, dokonując weryfikacji przekroczenia powyższego progu będzie uwzględniał oprócz pracowników, także osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowa agencyjnej), czy samozatrudnionych.
Wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, ma ustalić podmiot prawny, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób.
Próg ten nie ma zastosowania do podmiotu prawnego wykonującego działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska.
Procedura dokonywania zgłoszeń wewnętrznych w firmie
Zgłoszenie wewnętrzne to jedna z trzech form (zgłoszenie zewnętrzne, ujawnienie publiczne) zgłaszania naruszeń przez sygnalistę, która polega na poinformowaniu o naruszeniu podmiotu prawnego, którego sygnalista jest pracownikiem lub pozostaje z nim w innych relacjach o charakterze zarobkowym.
Pracodawca, który zostanie objęty ustawą o ochronie sygnalistów, będzie musiał stworzyć wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w związku z tym zgłoszeniem.
Procedurę taką trzeba będzie ustalać w drodze konsultacji z:
zakładową organizacją związkową albo zakładowymi organizacjami związkowymi, jeżeli u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa, albo
przedstawicielami osób świadczących pracę na rzecz pracodawcy, wyłonionymi w trybie przyjętym w zakładzie pracy, jeżeli nie działa w nim zakładowa organizacja związkowa.
Wskazane konsultacje powinny trwać nie krócej niż 5 dni i nie dłużej niż 10 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu procedury zgłoszeń wewnętrznych.
Kiedy wdrożyć procedurę - stanowisko resortu pracy
Przepisy ustawy o ochronie sygnalistów wejdą w życie 25 września 2024 roku - po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, dla których przewidziano termin 6 miesięczny.
W związku z czym pojawiają się wątpliwości czy procedurę zgłoszeń wewnętrznych można wprowadzić w firmie przed wejściem w życie ustawy. Jakie stanowisku w tej sprawie zajął resort pracy?
Zdaniem resortu pracy pracodawcy powinni już przed wejściem w życie ustawy o ochronie sygnalistów podjąć działania zmierzające do wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych. Takie stanowisko w tej sprawie zajęło MRPiPS w odpowiedzi na pytanie redakcji.
Ministerstwo zwraca uwagę, że 3 miesięczny okres vacatio legis między publikacją ustawy a jej wejściem w życie to czas, kiedy podmioty obowiązane do wdrożenia ustawy o ochronie sygnalistów mogą już podjąć działania zmierzające do wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka
Więcej na ten temat w artykule Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń: