Aktualność
Nowa informacja o warunkach zatrudnienia
Czy nowa informacja o warunkach zatrudnienia powinna zawierać informacje o urlopie opiekuńczym, zwolnieniu z tytułu siły wyższej, urlopie macierzyńskim, urlopie rodzicielskim czy też urlopie z tytułu opieki nad dzieckiem z artykułu 188 Kodeksu pracy?
W informacji o warunkach zatrudnienia pracodawca wskazuje na urlop wypoczynkowy oraz inne płatne urlopy ze środków pracodawcy.
Jednym z elementów informacji o warunkach zatrudnienia jest informacja o wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania.
Punkt ten obejmuje wszelkie płatne urlopy opłacane ze środków pracodawcy. Nie obejmuje urlopów „dla rodziców” (macierzyński, rodzicielski, ojcowski), za które przysługuje zasiłek macierzyński.
Urlop opiekuńczy nie jest urlopem płatnym, a zatem nie jest objęty zakresem informacji. W ocenie autora odpowiedzi, zakres informacji nie obejmuje zwolnień od pracy (wskazanych i innych). W tym miejscu musielibyśmy wymieniać ich dosyć dużo (wszystkie zwolnienia okolicznościowe, krwiodawstwo itd.), w zakresie informacji o warunkach zatrudnienia ustawodawca odnosi się zaś do urlopów, a nie do zwolnień od pracy, które to pojęcia są rozróżniane w polskim prawie pracy.
Ponadto informujemy o zasadach ustalania i przyznawania urlopu, co w szerokim znaczeniu obejmuje wnioskowanie, podział urlopu na części, ustalania wymiaru.
Marek Rotkiewicz
Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right