ZMIANY U PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH
W dniu 24 października 2008 r. Sejm uchwalił nową ustawę o pracownikach samorządowych. Celem ustawodawcy jest stworzenie spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji samorządowej m.in. przez ustanowienie jawności procedur rekrutacyjnych i zasadę równego dostępu do stanowisk publicznych.
Beata Skrobisz-Kaczmarek
radca prawny
Przyjęty projekt powinien zapewnić zawodowe, rzetelne i bezstronne wykonywanie zadań publicznych przez samorząd terytorialny. Bardzo istotną zmianą w stosunku do obowiązującej ustawy jest zmiana podstaw zatrudnienia.
Pracownicy samorządowi będą zatrudnieni na podstawie:
l umowy o pracę,
l wyboru,
l powołania.
Nie będzie już w samorządzie terytorialnym pracowników mianowanych. A co z dotychczasowymi pracownikami? Otóż nowa ustawa zawiera rozbudowane przepisy przejściowe, które określają status prawny obecnych pracowników mianowanych. Stosunek pracy tych osób przekształci się od 1 stycznia 2012 r. w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Tak więc przez 3 lata, oczywiście pod warunkiem że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r., pracownicy mianowani będą funkcjonować w sposób dotychczasowy.